Nytt elbilsprojekt sänkte utsläpp

Elbil hos Fraunhofers elmack i Karlsruhe. Foto: Fraunhofer.
Elbil hos Fraunhofers elmack i Karlsruhe. Foto: Fraunhofer.

Tyska Rhein Mobils senaste elbilsprojekt minskade koldioxidutsläppen med nästan två ton. Det blev klart godkänt även när det gäller pendling till och från arbetsplatsen. Även batterierna laddades tillräckligt snabbt. Den totala teststräckan uppgick till 23 710 kilometer. Undersökningen som pågick under hela sommaren visade att elbilsanvändningen har alla förutsättningar att bli en ekonomiskt effektiv och lönsam affär.  

Resultatet presenterades nyligen gemensamt med andra utvecklingstrender av projektdeltagarna Michelin, Siemens, Karlsruhes tekniska institut (KIT), forskningsinstitutet Fraunhofer och Institutet för systemteknik och innovationsforskning ISI. Testerna baserades på affärsresenärernas erfarenheter och information från arbetspendlare. Enligt representanter för Rhein Mobil, som projektet heter, är det uppenbart att ekonomiskt effektiv drift av elfordon är fullt möjligt om vissa bestämda körsätt tillämpas.

Sedan maj har pendlare från franska regionen Alsace använt elfordon för sina arbetsresor till Tyskland, till Michelins fabrik i Karlsruhe. Samtidigt har Siemens-anställda använt sig av elbilar för affärsresor mellan Siemens anläggningar i Karlsruhe och franska Haguenau. Den totala sträckan per dag och person blev 360 kilometer.

– Vi körde nästan 24 000 kilometer med våra elbilar och under tiden samlades en mängd data som idag bekräftar våra antaganden, Rhein Mobils testfordon har hitintills släppt ut ungefär 2 ton mindre CO2. Omräknat på ett helt år kommer utsläppen ha minskat av allt att döma med nästan 4 ton jämfört med konventionella fordon, konstaterar doktor Olaf Wollersheim från KIT:s projektledning.

Elfordon är mycket lämpliga för pendling från och till arbetet enligt Dr Kevin Stella, som samordnade projektet tillsammans med Wollersheim:

– Elbilisterna klarade av långa sträckor även med hjälp av ett par laddningsstationer. För projektet behövdes ingen heltäckande regional infrastruktur av stationer, säger Dr Kevin Stella.

Eftersom de enskilda körsträckorna varierade mellan 60 och 80 km, är det begränsade utbudet av elfordon inte heller något hinder. Dessutom kännetecknas pendlandet av långa perioder av icke-användning. Därför uppstår inte heller några oönskade väntetider.

Enligt de hittillsvarande uppgifterna är det möjligt att nå upp till årliga körsträckor på nästan 40 000 kilometer. Rhein Mobils projektledning vill ändå försöka öka utnyttjandegraden. Den kommer att testas under projektets nästa fas. Partnerföretagen håller en högre utnyttjandegrad för sannolikt.  En snabbare laddning tillsammans med högre utnyttjandegrad utgör förutsättningarna för ekonomisk effektivitet och lönsamhet.

– Med hjälp av högre kapacitetsutnyttjande kommer vi att studera ifall vi kan uppnår laddning inom 30 minuter. Samtidigt undersöks laddningens effekt på batteriets prestanda, betonar Stella.

Dessa tester kommer främst att baseras på kunskaper kring litium-jon-tekniken som KIT – institutet har fått fram i samband med tidigare elbilsprojekt.

Under projektets nya fas kommer snabbladdning att förbättras. Det finns planer på att genomföra 3000 nya snabbladdningstester per år. Hos Michelin kommer personalen att använda samma fordon i tre skift. Detta anses vara nödvändigt, eftersom fordonen ännu inte körs på ett optimalt ekonomiskt sätt.

För närvarande används två bilar av totalt sju Michelin - anställda.

– Om vi ska lyckas med att ha en miljon elbilar på tyska vägar år 2020, som regeringen vill, kan vi inte vänta på att någon annan ska börja, förklarar vd Christian Metzger, på Michelins fabrik i Karlsruhe.

Den tyska regeringen stöder projektet för elmobilitet under den första pågående så kallade förkommersialiseringsfasen med cirka 1 miljard euro. Cirka 180 miljoner euro har investerats i projektet av delstaterna Baden-Württemberg, Bayern, Sachsen, Niedersachsen, Berlin och Brandenburg.