I Almedalen presenterades Kvarken Multimodal link – ett projekt som kraftigt förstärker infrastrukturen mellan Sverige och Finland via Umeå och Vasa. Besked om EU -ansökan på en första förstudie på 23, 6 miljoner euro väntas ske inom kort. Bakom ansökan står kommunerna Umeå och Vasa stad.
– Vi väntar besked på städernas EU- ansökan i nästa vecka. Den första delstudien är på drygt 200 miljoner kronor och de andra på 80 miljoner kronor för att förstärka infrastrukturen i Umeå hamn och Vasa stad samt investering av en ny färja med bra isbrytarkvalitet, säger Susanna Slotte-Kock, Utvecklingsdirektör, Vasa Stad.
– Vi har stora förhoppningar på att vår ansökan går igenom för att vi ska kunna investera i en ny färja med den senaste tekniken, säger Isabella Forsgren, Planeringschef, Umeå kommun.
Ansökan om The Kvarken Multimodal Link (vilket utgör en framtida Midway Alignment of the Bothnian Corridor när denna är i bruk). Den avses att ingå i och avsevärt förstärka det öst-västliga stråk mellan Sverige, Norge och Finland. som sedan länge är etablerat. De nya dimensioner som ansökan ger är dels att The Kvarken Link (framtida Midway Alignment of the Bothnian Corridor)också kan utgöra en viktig systemutvecklande länk mellan det Core Network Rail i Sverige och Finland som föreslagits av kommissionen år 2011, dels att det genom städernas samarbete och gemensamma ansvarstagande får en hållbar lösning på hur färjetrafiken skall fungera som en del av transportinfrastrukturen, samt att projektet kommer att kunna genomföras som ett innovations- och utvecklingsarbete med stor betydelse för sjöfarten, industrin och andra näringar långt utanför regionen.
– Vi hoppas på ett positivt besked från EU och regeringen. Kvarkentrafiken är en viktig länk för miljön och våra samarbeten i Europa, säger Erik Bergkvist, regionråd, Region Västerbotten.
Susanna Slotte-Kock, Utvecklingsdirektör, Vasa Stad och Isabella Forsgren, Planeringschef, Umeå kommun. Foto: Carina Hedenberg