Umeå kommun vill medfinansiera nya Kvarkenfärjan

Skiss över hur den nya färjan kan komma att se ut. Bild: Midway Alignment-Wärtsilä

Kvarkenfärjan kom ett steg närmare förverkligande under tisdagen den 15 maj. P4 Västerbotten skriver att Umeå kommunföretag säger ja till att finansiera den nya färjan.
  
Enligt P4 Västerbotten är det nu klart att Umeå kommunföretag ställer sig positiva till den nya Kvarkenfärjan. 

- Vi räknar med att färjan kostar ungefär 1,1 miljarder (reds. anm kronor). Vi går in med 25 miljoner euro i eget kapital och ungefär 300 miljoner kronor i lån, säger Mikael Öhlund till P4 Västerbotten.

Öhlund säger att Umeå klarar av lånet.

- Umeå klarar kapitalkostnaderna och avskrivningarna på den nuvarande färjan. Vi räknar med att den nya färjan är betydligt mera ekonomiskt lönsam, säger Öhlund i radioinslaget.

Han säger vidare att den nya färjan är attraktivare än den nuvarande och att han hoppas att den goda utvecklingen ska fortsätta:

- Både när det gäller persontrafiken och godstrafik. Den nuvarande färjan har för lite kapacitet för gods sett till efterfrågan.

Ärendet bollas nu vidare till Umeå kommunfullmäktige som tar upp frågan som ett informationsärende den 18 juni.

Bertil Hammarstedt vd för Umeå kommuns infrastrukturbolag Inab, sade i april till Västerbottens kuriren att Sveriges finansieringsandel redan då var så gott som klar.

- Fullmäktige kan alltid säga nej, men ingen kommer att göra det. Färjan är i hamn. Det är faktiskt så, sade Hammarstedt till tidningen.

Den 23 april beslöt Vasa ett enhälligt fullmäktige att gå i borgen för högst 35 miljoner euro plus en betalningsandel på max 25 miljoner euro.

Källa: P4 Västerbotten