Nu blir lastbilarna Volvo FE och Volvo FL ännu mer lättkörda i stadsmiljöer med ökad efterfrågan på snabba, smidiga och rena transporter.
– Förarna kliver ofta in i och ut ur sina lastbilar många gånger under ett arbetspass. Därför har vi fokuserat på att skapa en bekväm, lättjobbad förarmiljö med god sikt åt alla håll, säger Volvo Lastvagnars chef Claes Nilsson.
Förarens arbetsmiljö får ett lyft tack vare en ny, tydligare instrumentering och nya ergonomiska stolar med inbyggda nackstöd och säkerhetsbälten. Stolen och dess infästning i golvet har förstärkts för att bidra till ökad säkerhet vid en olycka.
Volvo Trucks har utvecklat två nya, egenutvecklade fem- och åttalitersmotorer. Den nya sexcylindriga D8-motorn har en cylindervolym på 7,7 liter och finns i tre versioner: 320hk, 280hk och 250hk.
Volvo FL kan dessutom fås med den kompakta fyrcylindriga D5-motorn. Den har en cylindervolym på 5,1 liter och finns med 240hk eller 210hk.
– Motorerna klarar de nya Euro 6-kraven med en bränsleförbrukning som är i nivå med Euro 5-motorerna. Tekniklösningen för Euro 6 är en kombination av selektiv katalysatorreduktion, SCR, samt variabel turbogeometri, ett kylt EGR-system och ett partikelfilter, säger Ruddy Houtmeyers, strategisk produktchef för medeltunga fordon vid Volvo Lastvagnar.
De två nya motorerna kompletteras med ett heltäckande utbud av växellådor. Bland annat finns nu möjligheten att utrusta Volvo FE med I-Shift.
– Den automatiserade växellådan kan anpassas med ett specialprogram för distributionskörning, säger Tobias Bergman, produktchef för segmentet distribution och avfallstransporter vid Volvo Lastvagnar.
En annan nyhet för föraren är att det elektroniska stabiliseringssystemet ESP (Electronic Stability Program) nu är standard på både Volvo FE och Volvo FL. ESP hjälper föraren att hålla kvar lastbilen på vägen vid en oväntad och kraftig gir.
Volvo Lastvagnar har också tagit fram en 12-tonsvariant av Volvo FL. Med den starkaste motorn i segmentet (fyrcylindrig D5 med 240 hästkrafter), specialoptimerad I-Sync växellåda, och 500 kilo lägre vikt än motsvarande lastbil med sexcylindrig motor, blir den mycket konkurrenskraftig.
– Den nya 12-tonnaren är en vass utmanare i det största segmentet för medeltunga lastbilar. Lastbilen är lättare, lägre och mer konkurrenskraftigt prissatt än nuvarande modell. Den ökar kundens produktivitet och effektivitet på samma gång som den ger föraren bättre arbetsförhållanden, säger Tobias Bergman.
- Ett urval av fram- och sidospeglar i kombination med möjligheten att få extra fönster på sidorna, dörrarna och baktill, bidrar också till förarens utmärkta sikt runt om lastbilen.
Volvo Lastvagnars chef Claes Nilsson. Foto: Volvo Trucks