Transportstyrelsen ska ta fram en automatiserad tjänst som låter taxiföretag kontrollera sina anställdas taxiförarlegitimationer. Tjänsten kan vara i drift innan årets slut.
Transportstyrelsen har sedan våren 2012 utrett om det är juridiskt och tekniskt möjligt att bygga en tjänst som låter taxiföretag kontrollera sina anställdas taxiförarlegitimationer. Nu är utredningen klar och den visar att det är möjligt.
Taxiförbundet, Svenska Bussbranschens Riksförbund och Sveriges Åkeriföretag har i olika sammanhang lyft frågan om möjligheten att via vägtrafikregistret kunna kontrollera att de anställda har rätt behörighet. Datainspektionen har i ett tidigare skede sagt nej till ett förslag som inte var förenligt med personuppgiftslagen. Transportstyrelsen har – tillsammans med svenska Taxiförbundet – tagit ett omtag och sökt andra lösningar.
– Vi har hittat en lösning som är juridiskt hållbar och tekniskt möjlig. Eftersom behoven kan skilja mellan små företag med bara några anställda och större företag med flera hundra upp till tusen anställda kommer vi att ta fram två alternativ, säger Mikael Kyller som har varit projektledare och arbetar vid Transporstyrelsens väg- och järnvägsavdelning.
Det ena alternativet är en webbapplikation som exempelvis mindre taxiföretag kan använda för att kontrollera en enskild taxiförares behörighet. Det andra alternativet är ett maskinellt gränssnitt som kan ta emot listor eller filer på en eller flera anställda.
– Vi föreslår att utvecklingen av det maskinella gränssnittet ska ske i ett pilotprojekt där både Transportstyrelsen och Taxiförbundet ingår, säger Mikael Kyller.
Lösningen är möjlig att applicera även på buss- och godsbranschen men branschorganisationerna avvaktar resultatet av pilotprojektet innan något sådant utvecklingsarbete påbörjas.