Intersport Sverige AB väljer en ny komplett kommunikationslösning från Telenor för sin verksamhet. Butikskedjan, med närmare 150 butiker från norr till söder, genomför en genomgående modernisering av kommunikationen mellan kontor, lager och butiker för att möta konsumenternas förändrade köpmönster. Avtalet sträcker sig över fyra år.
Intersport Sverige AB, som ingår världens största kedja av sportbutiker, har valt Telenor som leverantör av en ny heltäckande kommunikationslösning. Omstrukturering av verksamheten, med bland annat nya butikskoncept där teknik och media spelar en stor roll, kräver mycket högre kapacitet och säkerhet än tidigare. Därför uppgraderar Telenor hela infrastrukturen.
Butikskedjan Intersport öppnade nyligen en ny flaggskeppsbutik i centrala Stockholm. Den räknas som Europas modernaste och erbjuder sportintresserade kunder en totalupplevelse där man kan se sport, känna och klämma på produkter, och även handla online med pekskärmar i butiken.
– Konsumenternas köpresa förändras och idag vill man kunna kombinera upplevelsen och rådgivningen i butik med tillgången till sortimentet online. Man vill ha upplevelser, bli inspirerad och kunna klämma och känna på produkterna. Denna integrerade butiksmiljö ställer mycket högre krav på kapacitet och säkerhet när det gäller kommunikationen jämfört med vad man brukade ha, säger Fredrik Norén, IT-chef på Intersport Sverige AB.
Den nya generationens butiker skapar mycket av upplevelsen genom användning av bland annat strömmad video till storskärmar och åtkomst från pekskärmar till både egna system och andra på internet. Det ställer oerhört höga krav på kapacitet, svarstider, driftssäkerhet samt skydd mot intrång och sabotage. Ett avbrott skulle kunna få helt oacceptabla konsekvenser.
Med Telenors Nordic Connect-lösning får alla Intersports butiker, kontor och lager fiberanslutning som kan hantera stora mängder information utan fördröjningar och avbrott.