Econova ställer om för en fossilfri transportflotta

Foto: Econova
Foto: Econova

Fossilfritt i tanken är det som gäller på Econovas åkeri sedan ett par månader tillbaka. Beslutet fattades efter att både fordonstillverkare och försäkringsbolag godkänt biobränslet HVO100. Det första steget handlar om två lastbilar, men i siktet finns en helt fossilfri transportflotta senast 2020.

 HVO100 är ett 100 procent förnybart dieseldrivmedel som framställs av slakteriavfall, fiskrester eller rapsolja. Jämfört med fossil diesel ger det nya bränslet upp till 90 procent sänkning av koldioxidutsläppen.

− Jag bedömer att de tekniska förutsättningarna för en omställning till fossilfria transporter finns redan i dag. Det som kommer att avgöra hur snabbt omställningen kommer att gå är om tillgången på biobränsle kommer att vara tillräcklig. För att säkra tillgången behöver våra politiker fatta långsiktiga beslut som de stora bränsletillverkarna litar på, säger Göran Andersson, vd på Econova.

Econova har kunnat gå över till HVO100 utan större kostnadsökningar. Det finns en merkostnad på öresnivå och den är Econova beredda att ta.

− Återvinning är kärnan i vår affär och när vi kan välja ett bränsle som bygger på recirkulation är det helt naturligt för oss att göra det, säger Göran Andersson.

Omställningen till fossilfria transporter är en fråga som engagerar de anställda på företaget. Inte minst de chaufförer, som även fått en bättre arbetsmiljö på köpet.

− Vi trodde nog att bytet av bränsle skulle innebära någon eftergift, till exempel förlust av motorkraft. Efter att kört på HVO100 under två månader kan vi konstatera att det inte finns någon skillnad jämfört med fossil diesel, säger Håkan Ählman, chaufför på Econova.

Nästa steg handlar om att testa HVO100 i de egna maskiner och hjullastare som Econova använder i sin verksamhet. Företagets tjänstemän har även ställt frågor till några personbilstillverkare, men ännu inte kunnat få ett skriftligt godkännande att berörda tjänstebilar går att tanka med HVO100.