Över 13 000 laddbara fordon i Sverige

Foto: Tommy Ekholm
Foto: Tommy Ekholm

Förlängda incitament för de miljöbästa bilarna, stort intresse för att investera i laddinfrastruktur och avslöjat fusk med konventionella bilars utsläpp. September bjöd på många positiva nyheter för elbilar och laddhybrider. Samtidigt ökade det laddbara beståndet i Sverige med 527 fordon under den gångna månaden. Det visar siffror från Power Circle.

Regeringen föreslår i höstbudgeten en förstärkning av supermiljöbilspremien och förlängd reduktion av förmånsvärdena för elbilar, laddhybrider och gasbilar. Samtidigt är intresset stort för att bygga mer laddinfrastruktur. I första ansökningsomgången till Klimatklivet, stödet för lokala klimatinvesteringar, var 30 peocent av antalet inlämnade ansökningar inriktade på investeringar i laddinfrastruktur. Detta innebär goda förutsättningar för den som vill byta till el som drivmedel.

I Sverige finns nu 13 023 laddbara fordon, efter att under september ökat med 527 stycken. Ökningen är i linje med genomsnittet för innevarande år och 41 procent högre än samma månad föregående år.

I likhet med föregående månad ökar Tesla Model S mest bland elbilarna (+81 st) och Mitsubishi Outlander fortsätter att dominera marknaden för laddhybrider (+184 st). Även denna månad minskar det totala beståndet av Nissan Leaf (-8 st), som är Sveriges vanligaste elbil.

- Det är många år sedan förutsättningarna för de miljöbästa bilarna var så stabila som nu. Jag hoppas att detta tillsammans med ökade satsningar på laddinfrastruktur och insikten om att många konventionella bilar är betydligt sämre än testerna visar kan öka tempot i omställningen till en fossiloberoende fordonsflotta. Här är elektrifiering en nyckelkomponent för både lätta och tunga fordon, säger Olle Johansson, vd för Power Circle.

Enligt Laddinfra.se, Sverige nationella databas för laddinfrastruktur, finns just nu 1631 laddpunkter fördelade på 453 publika laddstationer över landet.