Den 16 april drog tvådagarsarrangemanget, Tanktransportdagen 2015, igång. Tanktransportdagen är ett evenemang som Sveriges Åkeriföretag arrangerar vartannat år. Under konferensen behandlas viktiga frågor om transport och hantering av produkter i tank och bulk, nya ADR-regler, intelligenta transportsystem samt tillsyns-, skydds- och säkerhetsfrågor.
Tanktransportdagen öppnades av moderator Mårten Johansson från Sveriges Åkeriföretag.
Johan Granlund WSP redovisade hur dåliga vägar påverkar trafiksäkerheten och kan sammanfattas enligt följande: Bristerna i väginfrastrukturen är särskilt viktiga att rätta till för tunga fordon som har hög tyngdpunkt. Problemen kan rättas till om man är medveten om problemen. Vägbanans lutning i kurvor samt körfältsbredd och vägkantens bärighet är ofta dåligt anpassad för tung trafik. Bra väg ger lägre olycksrisk och lindrigare skadepåföljd. Vägfaktorers betydelse för lastbilsolyckor är grovt underskattad. Ett bra mitträcke halverar dödsolyckorna då mötande bilar hindras att köra in i lastbilfronter.
Rickard Gegö, vd i Sveriges Åkeriföretag redovisade aktuella frågor i åkerinäringen. Gegö berättade att Fenixprojektet, utredningen av ett eventuellt samgående mellan Sveriges Åkeriföretag och Transportgruppen, har lagts ned eftersom det inte hade något stöd hos medlemmarna och riskerade splittring i organisationen. Nu fokuseras på förnyelseprocessen i Sveriges Åkeriföretag. Åkerierna behövs och Sveriges Åkeriföretag står starka. Gegö berättade om 10 exempel på viktiga framgångar i verksamheten Där Sveriges Åkeriföretag medverkat som t.ex. tyngre fordon, utveckling av lastsäkringsregler , sanktionsavgifter, klampning, bättre företagskontroller etcetera.
Källa: Sveriges Åkeriföretag/Åsa Sköld