Godstågsbolaget Green Cargo nådde 95 procents punktlighet till kund för helåret 2014.
Året har bjudit milda vintermånader men en sommar med nedrivna kontaktledningar och kraftiga åskväder som gett störningar i signalsystemen. Trots detta uppmättes samma höga punktlighet som 2012 och 2013.
– Punktligheten till kundens spår, till hamnen eller till lageranläggningen är den viktiga för näringslivet. Vi är stolta över att även 2014 leverera en punktlighet på 95 procent inom avtalad timme. Kvalitet och punktlighet är alltid i fokus och att vi når det här goda resultatet beror på ett uthålligt arbete med punktlighetsfrågan i hela vår organisation, säger Green Cargos vd Jan Kilström.
När avregleringen av godstrafiken inleddes och Green Cargo bildades hade godstrafiken en punktlighet mellan 60 och 70 procent. Ett målstyrt kvalitetsarbete inleddes där betydelsen av punktlighet för näringslivet kommunicerades med månatliga uppföljningar i hela organisationen. Planeringen fokuserade på punktlighet liksom produktionen. Förutsättningen för en hög punktlighet är att ha avgående tåg säkerhetssynade och klara för avgång i tid. 2007 nådde Green Cargo för första gången 95 procents punktlighet till kund.
Green Cargo mäter punktligheten på 40 000 – 50 000 vagnar varje månad. För helåret 2014 ingår ca 540 000 vagnar i Green Cargos trafik i mätningen.