Arlanda flygplats får rätt av Mark- och miljööverdomstolen på en rad punkter efter att ha överklagat villkoren i sitt miljötillstånd. Bland annat upphävs förbudet mot raka inflygningar från 1 januari 2018.
Förbudet ersätts med ett villkor som innebär att inflygningar som undviker Upplands Väsby ska användas när det är möjligt.
Flygplatsoperatören Swedavia överklagade 10 av totalt 36 villkor i det miljötillstånd som underrätten mark- och miljödomstolen beslutade om i november förra året. Då sattes bland annat upp begränsningar för inflygningar till Arlandas bana tre.
Enligt den domen måste inflygningarna från 2018 ske i en kurva runt Upplands Väsby, där invånarna länge klagat på buller. Swedavia har hävdat att det innebär orimligt stora begränsningar för flygtrafiken.
Men Swedavias överklagande om ljudnivåerna får nej. I domen slås beslutet om en maximal ljudnivå på 65 decibel på marken fast, lägre än de 70 decibel Swedavia velat ha. Bullerisolering av byggnader är i princip oförändrad i dagens dom.
Operatören ska också utreda hur man kan minska bullret över Rosersberg och Upplands Väsby genom att använda banorna på andra sätt. Dessutom ska Swedavia vart tredje år informera tillsynsmyndigheten om hur teknik som öppnar för andra inflygningsmetoder utvecklas.
Dagens beslut kan överklagas till Högsta domstolen.
(TT)