Göteborgs Hamn - Skandinaviens största hamn med cirka 11 000 fartygsanlöp om året - har valt affärssystemet Portit från Inport (Intelligent Port Systems AB) i Karlstad. Systemet - som samordnar logistiken kring hamnars fartygsanlöp, godshantering, personalplanering och kundfakturering - används idag av ett 30-tal hamnar i Norden.
Portit är ett hamn- och terminalsystem för att effektivisera anlöp av fartyg, tåg, lastbilar, hanteringen av containrar och gods genom att följa alla flöden i realtid. Trådlös kommunikation mellan truckar, handterminaler, kranar med mera och hamnens IT-system förmedlar informationen i samma ögonblick som det sker en fysisk förflyttning av containrar. Exakt positioneringsteknik med hjälp av GPS används också. Varje rörelse innebär elektroniska meddelanden till speditörer, agenter, rederier med flera. Informationen visas samtidigt på hamnens hemsida, där inloggade kunder kan följa och spåra sina containrar.
För Göteborgs Hamn är moderna IT-stöd givetvis inget nytt – Portit är den tredje generationens logistiksystem för hamnen.
- Vi har alltid varit öppna för nya idéer och vågat utmana traditioner för att hitta nya vägar, förklarar Dan-Erik Andersson - chef för den operativa verksamheten i Göteborgs Hamn:
- När vi införde det första systemet protesterade våra kunder och undrade varför vi inte kunde fortsätta med telefax.
Då var Göteborgs Hamn tidigt ute och betraktades som moderna IT-föregångare i branschen. Idag upplevs det befintliga systemet som omodernt och svårt att anpassa till dagens krav på flexibilitet och integration med andra interna och externa system.
Implementeringen av Portit på Göteborgs Hamn har nu inletts i ett stort och brett samarbetsprojekt mellan Göteborgs Hamn och Inport, med målsättningen att ha systemet testat och klart till 1 juni 2015.