Stororder till Mercedes-Benz lastbilar

Mattias Nilsson - Mercedes-Benz Sverige, Firas Ahmned – HVF Transport AB, Magnus Melin, Bernt Schmidt och Bo Sjöberg Mercedes-Benz Malmö klipper bandet vid överlämnandet av de 36 nya lastbilarna. Foto: Mercedes Benz
Mattias Nilsson - Mercedes-Benz Sverige, Firas Ahmned – HVF Transport AB, Magnus Melin, Bernt Schmidt och Bo Sjöberg Mercedes-Benz Malmö klipper bandet vid överlämnandet av de 36 nya lastbilarna. Foto: Mercedes Benz

Mercedes-Benz har gjort en av sina största leveranser av lastbilar någonsin på den svenska marknaden. Det är Västeråsföretaget HVF Transport som i veckan tog emot 36 stycken ”Actros 2545” fjärrbilar. Ordervärdet är cirka 60 miljoner kronor. Bilarna baseras på företagets helt nya anläggning i Helsingborg och kommer att användas i DSV:s trafik för ICA.

Firas Ahmeds företag HVF Transport i Västerås har genomgått en otrolig tillväxt. Från en lastbil 2007 till över 100 idag. Med leveransen från Mercedes-Benz tar man ett stort steg och etablerar sig för första gången i Skåne där man under de senaste månaderna nyanställt ett hundratal personer.

När upphandlingen gjordes stod ekonomi och miljö i fokus. Två områden där Mercedes-lastbilarna inte gick att slå. 

– Miljöfrågorna är enormt viktiga idag, och Mercedes nya Actros har en bränsleförbrukning som är betydligt under konkurrenternas, säger Firas Ahmed. Det kan röra sig om minskningar av CO2-utsläpp på mer än 20 procent. Det väger tungt. 

För att ytterliga hålla koll på utsläpp och ekonomi har alla bilarna utrustats med FleetBoard. Mercedes-Benz telematiksystem som håller koll på ett stort antal parametrar när det gäller varje förares körstil. Det ger till och med konkreta rekommendationer för vad varje enskild förare kan förbättra – och hur.

En annan knäckfråga var finansieringen som man löst genom Mercedes hyrkoncept Charterway. Lösningen gör att man snabbt kan byta ut hela bilflottan om det skulle komma fram ännu bättre alternativ ur ett miljöperspektiv.