Mercedes-Benz blir, enligt bolaget själva, först i Sverige med att erbjuda online-försäljning av transportbilar. Försäljningen på webben gäller modellerna Vito och Citan. Erbjudandet är uppbyggt som operationell leasing och blir transportbilsvärldens motsvarighet till privatleasing.
– Online-försäljning är nästa steg i utvecklingen av vårt ”24-timmars showroom”, säger Fredrik Sidnäs som är försäljningschef för transportbilar på Mercedes-Benz Sverige.
Med lanseringen av en online-plattform för transportbilsförsäljning skapas nya möjligheter för kunder att effektivisera sitt transportbilsköp och därmed fokusera mer på sin kärnverksamhet. Försäljningen på webben gäller lagerbilar med förbestämd utrustning, vilket medför en betydligt lägre kostnad jämfört med en vanlig nybeställning. Kunden leasar transportbilen till en fast månadskostnad som sträcker sig över tre år. Tjänsten erbjuds i hela landet och leverans sker kort efter beställning hos någon av Mercedes många återförsäljare i landet. Den 1 juni börjar Mercedes online-försäljningen av Vito och Citan.