Suezmax tankfartyget AST Sunshine har döpts vid Samsung Heavy Industries, SHI, i Geoje, Sydkorea. Fartyget ägs till 50 procent vardera av Stena Bulk och japanska Asahi Tankers i joint-venture-bolaget Asahi Stena Tankers. Fartyget är en tredje generationens bränsleeffektiv Suezmax-tanker och skall ingå i Stena Songangol Suezmax Pool för att gå i spotmarknaden. Leverans planeras till söndagen 13 januari 2013, då fartyget kommer att gå med en gasoljelast från Korea till Europa.
AST Sunshine är det sjätte i en serie om sju fartyg, som projekterats av Stena Bulk och beställts i början av 2010.
Stena Teknik har i samarbete med SHI ansvarat för utvecklingen av den nya fartygsmodellen och fokus har legat på energieffektiviteten. Fartygets tekniska utrustning och design medför att bränsleförbrukningen kan reduceras med upp till 10 till 15 procent jämfört med standardtonnage.
– Vi är mycket nöjda med de fartyg som vi hittills fått leverans av och där Samsungvarvet stått för hög kvalitet och precision. Med det här fartyget får vi ytterligare ett tillskott till trafiken inom det framgångsrika poolsamarbetet med Sonangol, kommenterar Erik Hånell, vd Stena Bulk.
Stena Sonangol Suezmax Pool kontrolleras av Stena Bulk och det angolanska statliga oljebolaget Sonangol. I dagsläget ingår ett trettiotal bränsleeffektiva Suezmaxfartyg, med en medelålder i flottan på cirka tre år. Operation och befraktning av fartygen i poolen drivs från Stena Bulks kontor i Houston, Göteborg, Rio de Janeiro och Singapore.
Suezmax tankfartyget Sonangol Cabinda kommer att döpas lördagen 12 januari vid DSME Okpovarvet i Busan, Sydkorea. Sonangol Cabinda är det sista i en serie av fem identiska fartyg som alla kommer att ingå i Stena Songangol Suezmax Pool. Alla dessa fartyg ägs av det statliga angolanska oljebolaget Sonangol. Leverans beräknas ske tisdagen 15 januari då fartyget kommer att gå med en gasoljelast från Korea till Västafrika.