Cirka 400 Volvomaskiner används vid South Europe Atlantic High-Speed Rail (SEA HSR) i Frankrike, en järnväg som sträcker sig drygt 30 mil från Tours till Bordeaux.
Det franska järnvägsprojektet Tours - Bordeaux kommer att passera genom en gigantisk del av västra Frankrike - Centre, Poitou - Charentes och Aquitaine. Det är det största offentliga - privata partnerskapsavtal som någonsin tecknats för Frankrikes järnväg, samt en av världens största infrastrukturprojekt som startats under det senaste decenniet. En sträcka på hela 302 kilometerkommer att minska restiden mellan Paris och Bordeaux med ungefär en timme, och så många som 20 miljoner passagerare kommer att gynnas av höghastighetståget.
För Poitou - Charentes delen av arbetet, har ett konsortium av företag som heter COSEA ledda av VINCI Construction, fått uppdraget att bygga 33 kilometeri projektet. Hela utvecklingen förväntas skapa 4 500 arbetstillfällen under byggtiden och 150 jobb i drift -och underhållsfasen. Det kommer också att frigöra den befintliga Tours - Bordeaux linjen för mer godstrafik och regionala expresståg .
Hela projektet kommer att kosta omkring 7 miljarder euro och innebär att 46 miljoner kubikmeter av jord ska transporteras bort (mer än hälften av dessa kommer sedan återanvändas), byggandet av 415 nya broar, samt 10 000 meter viadukter. När linjen kommer i bruk, kommer tågen att nå hastigheter på omkring 320 km/timme. Arbetet påbörjades i mitten av förra året och avslutas i september 2014 då banan kommer att läggas och tester genomförs. Linjen beräknas öppna för passagerare under 2017.
Totalt finns det cirka 400 Volvo CE-maskiner som arbetar på SEA -projektet, av totalt 3 000 maskiner. De flesta är ramstyrda r, med stöd av Volvo CE: s återförsäljare SOFEMAT.
- Tre fjärdedelar av våra maskiner är dumprar, mestadels Volvo A30FS med de nya Steg IIIB motorerna som svarar mot de senaste utsläppskraven, vilket innebar att organisera utbildning för förarna innan arbetet började, säger Thierry Lenoble, SOFEMAT:s tekniska koordinator. Lenoble arbetar med ett team av sju mekaniker för att säkerställa att företagets maskiner håller den snäva deadlinen.