Var femte har planer på att skaffa elbil

Foto: kvdbil

Var femte har planer på att skaffa en elbil eller laddhybrid inom tre år. Ändå har intresset inte ökat jämfört med i fjol; trots miljödebatt, supermiljöbilsbonus och rapporter om ökande försäljningssiffror. Däremot har intresset växt bland svenska män som i år är mer intresserade av att skaffa elbil än vad kvinnorna är. Det visar en undersökning från bilauktionssajten kvdbil.se.

Undersökningen visar att nästan var femte person (18 procent) planerar att skaffa elbil under den kommande treårsperioden. Det är exakt samma siffra som för ett år sedan. Störst intresse för att skaffa elbil finns i Stockholm där var fjärde (25 procent) planerar att köpa en elbil inom tre år, en ökning med två procentenheter från 2017. Män är också mer positiva än kvinnor till att köpa en elbil de närmaste tre åren, enligt undersökningen från kvdbil.se. Närmare var femte man (19 procent) jämfört med 15 procent av kvinnorna uppger nu att de tänker köpa en elbil inom tre år. I fjol visade resultatet det motsatta. Den gången svarade 17 procent av männen respektive 18 procent av kvinnorna att de planerade att skaffa elbil de närmaste tre åren.

– Det är överraskande men roligt att se att miljötänket ökat bland den manliga delen av befolkningen när det kommer till valet av bil. I övrigt verkar inte den extremvarma sommaren med efterföljande klimatdebatt samt regeringens nya supermiljöbonus ha fått någon stor effekt på intresset för elbilar, säger Karl Danowsky Prytz, marknads och produktchef på kvdbil.se.

Vidare visar studien att 42 procent anser att miljöbonusen på max 40 000 kronor är för låg för att det ska vara attraktivt att köpa en ny elbil. Cirka 30 procent av de svarande tycker att bonusnivån är rimlig, 28 procent vet ej. Varannan person (49 procent) som vill ha en högre bonus tycker att premien bör vara minst 100 000 kronor för att det ska vara intressant att köpa en supermiljöbil.

– Procentuellt sett är prisskillnaden mellan framförallt en liten elbil och en bensin- eller dieseldriven bil fortsatt mycket stor, trots bonus. Kostnaden är emellertid lägre för att äga en elbil, vilket bör räknas in i den totala ägandekostnaden, säger Karl Danowsky Prytz.

Siffror från BIL Sweden visar att försäljningen av elbilar och laddhybrider har ökat i Sverige senaste året. I november i år registrerades knappt 3 000 stycken el- eller laddhybridbilar, jämfört med närmare 1 650 under samma månad 2017. Därmed utgjorde den här typen av bilar knappt 12 procent av nybilsförsäljningen och runt 1 procent av försäljningen på begagnatmarknaden, enligt statistik från bilpriser.se. Under november 2018 såldes närmare 8 750 nya dieselbilar och drygt 12 100 nya bensinbilar, vilket är en minskning med cirka 37 respektive 13 procent.

– Det råder en stor osäkerhet om värdet på andrahandsmarknaden för den som köper en ny bil idag. När det gäller elbilar gör teknikutvecklingen att det som ligger i framkant idag kan vara helt ute om några år. För diesel- och bensindrivna bilar är det osäkerheten kring nya skatter som sätter krokben, säger Karl Danowsky Prytz.