Elhybridbilar blir allt vanligare, men att tillämpa samma teknik på flygplan medför andra utmaningar. En del av dessa tacklas nu av amerikanska flygingenjörer i syfte att utveckla ett mer hållbart alternativ till fossila flygbränslen.
En av de stora utmaningarna är enligt Phillip Ansell vid University of Illinois i USA att nuvarande teknik har stora nackdelar när det gäller räckvidd och att man genom att lägga till fler batterier för att kunna flyga längre motverkar målet att göra flygplan så lätta som möjligt.
Tillsammans med kollegorna Tyler Dean och Gabrielle Wroblewski har Phillip Ansell använt sig av simuleringar för att studera prestandan hos elhybridflygplan.
- Vi började med ett befintligt tvåmotorigt flygplan och tittade på hur vi skulle kunna skapa ett elhybriddrivsystem till det genom att använda befintlig hårdvara. Vi ville veta hur bra det skulle prestera, förklarar Phillip Ansell.
Resultaten av studien visade bland annat att ett elhybriddrivsystem kan förbättra bränsleeffektiviteten avsevärt, särskilt för kortdistansflygningar. Studien gjorde det emellertid också möjligt att använda prognoser för lättare batterier för att spola framåt i tiden till omkring 2030.
- Samma flygplan skulle då kunna flyga två och en halv till tre gånger så långt, säger Phillip Ansell.