Sustainable Bus Award till Iveco, Mercedes och Volvo

Från vänster till höger: bussarna Iveco Crealis och Mercedes Citaro Ü Hybrid kommer att tilldelas utmärkelsen, Sustainable Bus Award 2019, tillsammans med Volvos nya coach på Hannovers IAA-mässa. Foto: SBY

Bussarna Iveco Crealis och Mercedes Citaro Ü Hybrid har tilldelats nästa års (2019) utmärkelse Sustainable Bus Award, tillsammans med Volvos nya coach.

Prisutdelningen äger rum den 19 september på nyttofordonsmässan IAA Hannover under så kallade "Housewarming" -evenemanget i New Mobility World, Paviljong 11 bredvid Hall 11.

Trolley-modellen Iveco Crealis med 18m In-Motion-ladd-system fick priset  i Urban-kategorin av Sustainable Bus Award 2019.

Dessutom vann den lätta hybrid Citaro Ü- bussen priset som den mest miljövänliga Intercity-bussen, medan det nya Volvo 9900-fordonet besegrade konkurrenterna i Coach-kategorin.

Batteribussarna håller långsamt på att erövra stadstrafiken. Långdistansservice är dock den enda kategorin där man hittills ser en oöverträffad och exklusiv överlägsenhet: diesel möter där fortfarande inga allvarliga konkurrenter. Men i takt med att standarderna för komfort och säkerhet höjs och förorenande utsläpp blir allt mer illa omtyckta, stärks kriterierna för det årliga hållbara busspriset.

 Sju europeiska länder i SBY: s jury

Juryn för Sustainable Bus Award representerar sju europeiska länder. Nätverket består av tidskrifterna Mobilités Magazine (Frankrike), Busfahrt (Tyskland), Autobus (Italien), OV-Magazine (Nederländerna), InfoBus (Polen), Infotrucker (Rumänien) och Carril Bus (Spanien).

Juryn valde de vinnande fordonen efter tre förberedande utvärderingssteg. Först lämnade varje jurymedlem en förteckning över kandidater. Alla kandidater går igenom en första numerisk utvärdering. Tolv fordon (4 för varje kategori) kvarstår som finalister.

Dessutom ombeds tillverkarna att lämna detaljerad dokumentation med information om fordonen. Slutligen presenterar varje jurymedlem en detaljerad utvärdering för varje fordon, som innehåller mer än 53 parametrar delade i följande grupper: Motor, Leverans, Säkerhet, Komfort, Hållbarhet. Förra året gick priset till elbussen Vdl Citea Slfa-181 Electric, Ivecos Crossway Le Natural Power och Setra ComfortClass S516 Hd/2.

Iveco Crealis 18 m In-Motion-Laddning

Fordonets största förbättring, enligt juryn, är batteripaketets viktreducering. Detta innebär en tredubbel positiv inverkan: lägre kostnad, återvinning och ökad säkerhet. Iveco Bus, som byggs av Skoda Electric, presenterar en buss vars användarprofil kan anpassas i europeiska ländernas historiska stadskärnor utan någon skadlig inverkan på byggsubstans.

Den lätta hybridbussen Mercedes-Benz Citaro Ü Hybrid optimerar bränsleförbrukningen till rimlig extra kostnad. In-line bakaxel Mercedes RO440 ger också en extra rullande motståndsoptimering jämfört med den urbana versionen. Fordonet har visat sig ha en bra balans enligt SBY:s värdering.

Mercedes-Benz Citaro Ü Hybrid representerar en unik produkt i sitt segment: En 7,7 liter dieselmotor (260 kW) arbetar tillsammans med en 14 kW elektrisk kylvattenkylare.

Volvo 9900

Lanseringen av det nya 9900-sortimentet utgör en riktig vändpunkt för Volvo. Den nya coachen har höjt nivån på komfort och estetisk inverkan: resultatet är en buss full av nyheter.

- Modern design, förbättrad Cx och nytt förarutrymme, tillsammans med välkända Volvo Dynamic Steering, är bara några av de viktigaste nya funktionerna som utvecklats av den svenska tillverkaren, skriver Bus World.

Under motorhuven finns sex cylindrar D11K tillgängliga i form av 430 eller 460 hk. De fungerar tillsammans med I-Shift-överföring. Bagageutrymmet omfattar 11,7 kubikmeter. De "zoner" som är designade på bussens sidoväggar är det verkliga kännetecknet för den nya Volvo 9900.