KTH: ”Nattliga varuleveranser minskar dagliga bilköer”

Anna Pernestål Brenden, forskningsledare på Integrated Transport Research Lab (ITRL) vid KTH och akustikforskare på lärosätet. Foto: KTH

Varuleveransen till vissa typer av affärer i svenska storstäder, som matbutiker och restauranger, är idag bara tillåtna dagtid. För att hinna leverera i tid är lastbilarna således tvungna att vara en tydlig del av morgonrusningen. En studie gjord på KTH visar dock att en lagförändring som tillåter leveranser nattetid kan minska bilköerna i morgonrusningen.

Den främsta anledningen till att varutransporter inte varit tillåtna i svenska städer mellan 22:00 och 06:00 är på grund av att ljudet från dessa stört de boende i området.
En pilotstudie utförd av bland andra Anna Pernestål Brenden, forskningsledare vid Integrated Transport Research Lab (ITRL) på KTH och akustikforskare, visar att det kan läge att lyfta på detta förbud.
Studien ger nämligen en fingervisning om att för varje lastbil som gör nattliga leveranser kan tre lastbilar plockas bort från trafiken i morgonrusningen. Anledningen till detta är att det krävs fler lastbilar för hinna få fram leveranserna i tid när lastbilarna befinner sig i morgonrusningen till skillnad från natten då trafikmängden är betydligt lägre.

Anna Pernestål Brenden tycker att studiens viktigaste poäng är att den pekar på att det finns lösningar för att minska bilköerna i större städer. När det kommer till nattliga leveransen finns det mycket som kan göras i form rullburar med gummihjul, då det är främst de ljud dessa skapar som stört de boende i området.
– Man kan också lägga en annan typ av asfalt, en tystare sådan, runt butiker. Det går även att jämna ut marken för att göra lastning och lossningar tystare.

I studien har mer avancerade lastbilar använts än de som normalt trafikerar stadens gator. Bland annat har en av lastbilarna använt naturgas som bränsle, medan en varit ett hybridfordon den eldriften kopplats in automatiskt så fort lastbilen angjort innerstaden.
– Nattliga leveranser har potential att skynda på åkeriernas övergång till mer miljövänliga lastbilar. Stockholm stad har visat ett intresse för en regeländring mot nattliga leveransen om mer miljövänliga och därmed tystare lastbilar används. Kan antalet lastbilar minskas kan åkerierna också investera i dyrare och mer miljövänliga lastbilar.

Anna Pernestål Brenden påpekar att flyttade varuleveranser till natten inte minskar antalet körda kilometrar. Denna faktor är konstant. Däremot blir man som sagt av med lastbilar i morgonrusningen, fordon som exempelvis accelererar långsamt och bidrar till trafikstockning. Nattliga leveranser ger också en högre nyttjandegrad av lastbilsflottan, vilket sänker kostnaden och ökar vinsten, för transportföretagen.

Hon beskriver studien ett litet men viktigt steg i rätt riktigt mot mer effektiva godstransporter. Forskningsarbetet involverar lastbilstillverkarna Scania och Volvo, men också företag som tillverkar rullburar och transportföretag.