Text: Christer Wiik
Sigtuna kommun har på senare år verkligen tagit upp kampen om tätpositionen vad gäller Sveriges bästa logistiklägen. Förutom en mycket god tillgång till en allomfattande transportinfrastruktur har den nya kombiterminalen Stockholm Nord i Rosersberg varit en viktig faktor för regionens framgång inom logistiksektorn.
Sigtuna är en stad med mycket gamla anor. Den grundades redan på 970-talet och räknas idag som Sveriges äldsta bevarade stad. Idag är Sigtuna kommun, bland gemene man, kanske mest är känt för att här finns landets största flygplats, Arlanda, belägen mitt emellan huvudstaden och rikets fjärde största stad, Uppsala.
Kilenkrysset har byggt upp ett logistiknav
Det geografiska läget kombinerat med goda kommunikationer som nämnda flygplats, E4:an samt järnvägen Ostkustbanan har lagt en stark grund för att utveckla kommunens näringsliv i allmänhet och dess läge som logistiknav i synnerhet. Det är något som fastighetsägaren Kilenkrysset tagit fasta på. I Rosersberg, mittemellan Upplands Väsby och Märsta, ett stenkast från E4:an och Ostkustbanan har Kilenkrysset under en dryg tioårsperiod utvecklat ett slumrande industriområde till en hel stadsdel fylld med företag som vill nyttja det gynnsamma logistiska läget.
Här finns Sveriges största postterminal på en yta om totalt cirka 130 000 kvadratmeter Anläggningen hanterar uppsamling och spridning av post till ca 800 000 hushåll och 77 000 företag i 42 kommuner.
Flera andra internationella storföretag som DHL, Lidl, Dustin, BASF, Nokian Tyres finns i Rosersberg, liksom IT- och telekomjätten Ericsson som här genomfört en miljardinvestering och byggt ett internationellt utvecklingscenter för IT-verksamhet, en testkammare på 20 000 kvadratmeter för servrar, basstationer och annan kommunikationsutrustning.
Stockholm Nord
Hösten 2015 invigdes en kombiterminal i Rosersberg, Stockholm Nord. Här flyttas containrar, trailers och lastflak från tåg till lastbil eller från väg till järnväg. Hjärtat i kombiterminalen är kransystemet som består av två eldrivna spårbundna bredbenta Gantrykranar. Terminalen Stockholm Nord, drivs av Yilport, ett turkiskt hamnoperatörsbolag med verksamhet över hela världen. Bolaget har även ägar- och driftintressen i Gävle Hamn, där man äger dess containerterminal. Gävle Hamn har för övrigt en stark koppling till Rosersberg och Arlanda, då hamnen i över tio års tid försett flygplatsen med flygbränsle som distribueras via Rosersberg med hjälp av järnväg och pipelines.
Utrymme för expansion
Christer Wikström, Näringslivschef på Sigtuna kommun, konstaterar att utvecklingen går åt rätt håll för kommunen och kommenterar samtidigt tillväxten i Rosersberg.
- Det har under senare år skett en enorm utveckling av Rosersbergsområdet, det har blivit en snöbollseffekt att allt fler företag vill etablera sig här, säger Wikström, som menar att det är många faktorer som spelar in.
Han understryker redan nämnda geografiska läge samt den nya kombiterminalen, men även andra förutsättningar vill han passa på att lyfta fram.
- En annan viktig aspekt är att det i Rosersbergsområdet finns ordentligt med mark. På grund av närheten till Arlanda går det nämligen inte att bygga bostäder, utan här satsar man istället på industri- och logistikfastigheter som får ett rejält utrymme att expandera på. Många företag kräver också mycket stora tomter för sin verksamhet. Bara Lidl kräver 47 000 kvadratmeter för sin huvudbyggnad, vilket motsvarar sju fotbollsplaner Totalt har Lidl här cirka 100 000 kvadratmeter mark, avslutar Christer Wikström.