Stark e-handelstrend för Elgiganten

Foto: Elgiganten
Foto: Elgiganten

En kraftigt ökad försäljning av kök, vitvaror och stora tv-apparater ger en stark start på elektronikåret 2017. Under januari ökade Elgigantens försäljning med åtta procent jämfört med motsvarande månad förra året. E-handeln redovisar en ökning på hela 38 procent. Det meddelar elektronikkedjan i ett pressutskick.

– Vi ser en stark digital trend i försäljningen, men också ett nära samband mellan försäljningen på nätet och i våra varuhus. I motsats till vad man kan tro så visar siffrorna att en stark näthandel leder till en ökad försäljning även i varuhusen. Med den utvecklingen i ryggen känns vår flerkanalslösning som en stor konkurrensfördel när kunderna ska handla sin hemelektronik men också som ett krav för fortsatt överlevnad, säger Niclas Eriksson, vd på Elgiganten.

Det starka sambandet mellan e-handel och butik ställer höga krav på att kunderna möter samma erbjudande i alla försäljningskanaler.

– Priset är fortsatt väldigt viktigt för kunderna. Under de senaste 10 åren har vi automatiserat processen och skannar av priserna på marknaden flera gånger om dagen med hjälp av en prisrobot. Allt för att ständigt kunna erbjuda kunderna låga och konkurrenskraftiga priser både på nätet och i våra butiker, säger Niclas Eriksson.

Allt fler kunder väljer att boka sina produkter via nätet för att sedan hämta ut dom i en butik inom några timmar.

– Kunderna vill ha alternativa leveransmöjligheter med snabb tillgång till sina nya produkter. Under januari var 50 procent av alla internetordrar click& collect och den andelen ökar kontinuerligt relativt den ökade e-handeln. Med 160 varuhus är det ett smidigt alternativ för väldigt många kunder, säger Niclas Eriksson.