Han var med och utvidgade Panamakanalen – nu värvas Eduardo Epifanio för att bygga ut Nordens största största hamn.
I juni i år invigdes den utvidgade Panamakanalen under storslagna former. Eduardo Epifanio var en av hundratals ingenjörer som arbetat med projektet, som rankas som ett av världens största och mest komplexa infrastrukturprojekt. Nu värvas Eduardo till infrastrukturavdelningen på Göteborgs Hamn AB.
Eduardo var anställd som projektledare för det statligt ägda bolaget The Panama Canal Authority som äger kanalen. Hans del i projektet kretsade kring fördjupning av kanalen och byggnation av ett särskilt bassängsystem som samlar vatten från Gatunsjön* och på så vis hålla vattennivån i schack även under torrperioder.
Att fördjupa Panamakanalen var en stor utmaning. Hela fjorton kilometer farled skulle bli fyra meter djupare. Bottenmassorna består av både berg, sand och lera. För att klara utmaningen krävdes världens starkaste muddringsfartyg.
Det blev totalt sex år i Panamaprojektet för Eduardo. Han hade jobbat med kanalen sedan 2010 och hade egentligen inga planer på att flytta tillbaka till Sverige när projektet tog slut. Eduardo är född och uppvuxen i Panama, men tog sin ingenjörsexamen vid Chalmers. Under åren i Panama hade han bildat familj med sin svenska fru och någonstans i framtiden hade de planerat att eventuellt flytta norröver.
—Men när jag såg att Skandinaviens största hamn sökte ingenjörer kändes det givet att ta chansen, säger Eduardo.
Nu har Eduardo arbetat i drygt två månader på hamnens infrastrukturavdelning. Han berättar att han ser många likheter mellan Panamakanalen och Göteborgs Hamn, eftersom han anser att båda har en global framtoning och stor innovationsanda.
— Här finns det storslagna visioner och utbyggnadsplaner samtidigt som underhållet av anläggningarna som redan finns är oerhört viktigt. För en ingenjör finns mycket spännande, säger Eduardo Epifanio.