Motorbranschen förbereder sig för digitaliseringen

Foto: Svenska Mässan
Foto: Svenska Mässan

Digitaliseringen, autonoma och uppkopplade fordon, samt de krav som utvecklingen medför även inom servicemarknaden – kompetens och teknik – kommer att avspegla sig på Automässan 2017.

– Dels kommer många utställare med senaste nytt inom teknik, dels kommer MRFs branschseminarier att ta upp utvecklingen, säger Anna Jarnö, affärsansvarig för Automässan hos Svenska Mässan i Göteborg i ett pressmeddelande.

Den digitala utvecklingen medför konsekvenser även inom servicemarknaden och kommer att påverka framtida behov av tjänster och kompetens samt förmodligen även dess struktur.

– Det vore märkligt om en bil som får enkla fel, buggar. I framtiden skulle de tvingas in till verkstaden för att få dem uppdaterade. Redan idag finns det bilar som uppdaterar sig själva precis som smartphones, läsplattor eller vanliga datorer, säger Joachim Due-Boje på MRFs verkstadssektion i pressmeddealndet.

Han menar att branschen står inför en evolution i och med dels uppkopplade fordon, dels nya drivlinor.

– Lägg sedan till ett generellt minskad servicebehov med allt färre slitagedelar som kommer att behövas att bytas. Då förstår man att eftermarknaden står inför en stor utmaning sett till dess nuvarande struktur. Det är något som vi kommer att återspegla i MRFs seminarier under Automässan, berättar Joachim Due-Boje.