Vid en ny laddstation i Stuttgart kan fyra elbilar laddas samtidigt på kort tid med en effekt på nära 200 kilowatt.
Laddstationen testades nyligen vid Stuttgarts Fraunhofer-Campus. Laggningsproceduren, som rubriceras som Europas snabbaste, är resultatet av ett utvecklingsarbete mellan Stuttgarts universitet, Fraunhoferinstitutet IAO och schweiziska Evtec AG.
Parterna har använt tidigare lärdomar från biltävlingar när de tog fram ett 150 kilowatts likströmsladdningssystem som förmår att ge elbilen tillräckligt med kraft för en 300 kilometer lång körsträcka. Det tar en halvtimme att ladda en elbil med hjälp av denna nya likströmsmetod. Fraunhofers och Ectec AG:s nya laddstation är därmed tre gånger snabbare än andra dagsaktuella system.
Anläggningen är i stånd att ladda fyra elbilar samtidigt. Laddhastigheten är anpassad även för kommande generationers elbilar.
Inom ramen av denna anläggning har man påbörjat ett annat forskningsprojekt, som går ut på att studera svängningar i elnätet när det i framtiden byggs ett stort antal snabbladdningsstationer. För att inte skapa hinder inför framtida expansion av laddningsstationer studerar forskarna hur dessa kan integreras i lokala elnät med stöd av solenergi och batterier.
Projektet, som har döpts till Slam, backas upp förutom av universitet och forskningsinstitut även av biltillverkare som BMW, Daimler, Porsche och Volkswagen.