Nyligen mottog Stena Line två utnämningar för konverteringen av Stena Germanica till världens första metanoldrivna passagerarfärja. Det ena priset är Shippax ”Eco-Award”, som delades ut på den årliga Ferry Shipping Conference och den andra är “Ship of the Year Award” som delades ut på European Marine Engineering Conference and Awards.
Det var i mars 2015 som Stena Line skapade historia i samband med introduktionen av Stena Germanica, Göteborg-Kiel, som världen första metanoldrivna färja i världen.
- Vi är självklart mycket glada för dessa två utnämningar. Hållbarhet är ett strategiskt viktigt område för Stena Line och det här är ett viktigt projekt, inte bara för oss som rederi utan för hela branschen som behöver långsiktigt hållbara bränslealternativ för att kunna fortsätta vara konkurrenskraftiga. I det här sammanhanget är det också viktigt för oss att tacka våra samarbetspartners Wärtsilä, Methanex, Lloyds Register, Göteborgs Hamn, Kiels Hamn och EU för deras bidrag i projektet, säger Niclas Mårtensson, vice vd Stena Line.
Sedan i mars 2015 har metanolprojektet pågått som ett pilotprojekt där driften med metanol har utvecklats och utvärderats löpande. Hittills ser resultaten lovande ut. Hittills har två huvudmaskiner konverterats för att kunna köra på metanol, det återstående två kommer att konverteras under de kommande månaderna.
Metanol är ett betydligt grönare drivmedel än traditionella bränslen. När det används i operation reduceras utsläppen av svavel (Sox) och partiklar (PM) med cirka 90 procent, utsläppen av natriumoxid (NOx) reduceras med cirka 60 procent.
Shippax “Eco-Award” togs emot under en ceremony på Ferry Shipping Conference, 13-15 april, av Niclas Mårtensson. Juryns motivering löd:
“Stena Germanica has been given an Eco-Award for the innovative use of methanol as alternative fuel.”