Pilotfacket kritiserar SAS utlandsplaner

Jessica Gow/TT: SAS rekryterar personal i Irland. Arkivbild.

Via en rekryteringsfirma söker SAS nu sju personer till olika chefsroller i det irländska bolaget, som kommer att heta Scandinavian Airlines Ireland. Omkring tio procent av verksamheten ska flyttas till baser i London och Spanien, där man tänkt sig att flyga med tillstånd från Irland. Mellan fem och åtta nya plan av märket Airbus A320neo kommer användas i verksamheten.

Totalt planerar SAS att anställa cirka 200–300 personer i de berörda länderna. I första omgången blir det 30–40 medarbetare i det irländska bolaget, därefter 50–80 piloter och 100–160 kabinmedarbetare i de berörda länderna.

Skälet uppges vara att SAS vill sänka kostnaderna för arbetskraften, något som Svensk Pilotförening är skeptiska till.

Vi är ganska oförstående överlag. Vi ser inte var vinningen ligger från pilotsidan. Man har pratat om att sänka arbetskraftskostnaderna, men den är inte lägre för piloter i de här länderna än vad det är i Sverige i dag. Det finns ingen vinning, säger Martin Lindgren, ordförande i Svensk Pilotförening.

Låga arbetsgivaravgifter

Men SAS presschef Fredrik Henriksson menar att projektet kommer spara pengar.

Lönerna för flygande personal är ju bra och marknadsmässiga i både Spanien och England . Men den totala arbetsgivaravgiften är lägre för SAS i båda regionerna, säger han.

Det danska pilotfacket släppte samtidigt på onsdagen ett pressmeddelande där man just ifrågasatte lönsamheten i flytten. Danskarna anser att flytten kommer att användas för att pressa facken i Skandinavien till ytterligare eftergifter.

Svensk Pilotförening är inne på samma linje.

Det är alltid lättare att på sikt försämra villkor om man lyckas dela upp de anställda i olika grupper med olika fack, för att få mer tryck, säger Martin Lindgren.

Fredrik Henriksson köper inte resonemanget.

Nej. Detta kommer vara en begränsad del av SAS. Huvudverksamheten av vår del är i Skandinavien och så ska det fortsätta vara. Det här är ett sätt att komplettera och bygga ett bredare nätverk, säger han.

Kollektivavtal

Om en månad går piloternas kollektivavtal ut och ett nytt ska förhandlas. Martin Lindgren påpekar att avtalet har en maxgräns på cirka 13 procent gällande hur stor del av SAS verksamhet som får drivas utanför huvudområdet Skandinavien.

Det finns en risk att man hamnar rakt på det taket med de här aviserade flygplanen. Om man vill respektera avtalet så måste det bli ett stopp för vidare utveckling av den här verksamheten, säger Martin Lindgren.

På SAS menar man dock att den planerade expansionen är inom gränserna för kollektivavtalet.