I ett nyskapande uppdrag har den svenska konsultfirman Sweco, på uppdrag av Greater Copenhagen, utforskat hur tågtrafiken över Öresund kan utvecklas fram till år 2100. Målet är att skapa ett sammanhängande och hållbart transportsystem som stärker regionens roll i det transeuropeiska transportnätverket TEN-T.
Sweco har utarbetat flera scenarier för framtiden, där man bland annat ser över möjligheterna att fördubbla kapaciteten på den befintliga järnvägsförbindelsen. Medan Öresundsbron förväntas hantera vägtrafiken ett bra tag framöver, kräver utökad järnvägskapacitet betydande investeringar på både dansk och svensk sida.
Nya dubbeldäckade tåg
I ett första skede, fram till 2035-2040, planeras åtta investeringar som tillsammans förväntas tredubbla kapaciteten för såväl person- som godstrafik över bron. Detta inkluderar bland annat anskaffning av nya dubbeldäckade tåg, som ska göra persontrafiken optimal. För att uppnå en fyrdubbling av kapaciteten fram till år 2100, behövs ytterligare åtgärder som inkluderar byggandet av en fyrspårig järnvägssträcka upp till bron samt en ny separerad tunnel för godståg på den danska sidan.
Dessa åtgärder syftar till att inte bara hantera en ökad mängd trafik men också att bättre utnyttja de investeringar som redan gjorts i Öresundsbron. På sikt kan dessa åtgärder leda till att tågtrafiken över Öresund inte bara blir en viktig regional länk utan också en kritisk komponent i det europeiska transportnätet.
Nya förbindelser
För att möjliggöra ökad trafik krävs betydande infrastrukturella förbättringar, inklusive utvidgning av befintliga stationer och skapandet av nya järnvägsförbindelser.
Rapporten från Sweco pekar på en ljus framtid för Öresundsförbindelsen, med potential att säkerställa att regionen kan hantera en avsevärt ökad trafikflöde samtidigt som man bibehåller en hållbar och effektiv transportinfrastruktur.
Gränsöverskridande samarbete
Den understryker vikten av samarbete mellan Danmark och Sverige för att realisera dessa visioner och betonar att investeringarna inte bara är nödvändiga utan också genomförbara med rätt planering och resurser.
Med dessa ambitioner kan Öresundsregionen inte bara se fram emot en framtid där tågtrafiken är en hörnsten i den regionala mobiliteten utan också som en modell för hur gränsöverskridande samarbeten kan främja hållbar utveckling och ekonomisk tillväxt.
Källa: Sweco