Volvo Lastvagnar elektrifierar transporter i leverantörskedjan

DFDS kommer att vara en av de första att köra en Volvo FM Electric i kommersiell trafik. Lastbilen kommer att leverera delar till Volvo Lastvagnars fabrik i Tuve. Foto: Volvo Lastvagnar

DFDS, det största sjöfrakt- och logistikföretaget i norra Europa, och Volvo Lastvagnar startar upp ett samarbete för att elektrifiera tunga transporter. Som ett första steg kommer DFDS att använda en helelektrisk lastbil för att leverera delar till Volvo Lastvagnars fabrik i Tuve. Detta initiativ är en viktig milsten för att kunna bygga en fossilfri leverantörskedja för AB Volvo.

– Jag är mycket glad och stolt över att samarbeta med DFDS på denna resa mot mer hållbara transporter. Volvokoncernen har satt målet att skapa en fossilfri leverantörskedja och det här är en milsten för oss på denna resa, säger Roger Alm, vd Volvo Lastvagnar.

Volvo Lastvagnar tillkännagav nyligen säljstart för tre nya tunga helelektriska lastbilar. En av dem är Volvo FM Electric, som DFDS kommer att vara en av de första att köra i kommersiell trafik. Efter sommaren kommer lastbilen att leverera delar till Volvo Lastvagnars fabrik i Tuve. Till att börja med kommer lastbilen att köra en rutt på drygt 120 kilometer per dag.

– Det här fullskaliga elektrifieringsprojektet visar, mycket handgripligt, hur allvarligt vi på DFDS ser på att vara en del av skiftet till elektrifiering och en mer hållbar transportbransch, berättar Niklas Andersson, Executive Vice President & Head of DFDS Logistics Division.

Volvo är en av världens största tillverkare av lastbilar och andra fordon – och därigenom även en stor transportköpare själva. Målsättningen är att skapa en fossilfri leverantörskedja.

– Vårt gemensamma mål är att lära från varandra och nå djupare och användbara insikter i avgörande frågor som batterikapacitet, ruttplanering, laddning, förarnas erfarenheter och mycket mer. Elektrifiering är så mycket mer än bara en lastbil – det är en totallösning, säger Roger Alm.

För att framtidssäkra sin investering har DFDS bestämt sig för att bygga den mest kraftfulla laddstationen på marknaden vid sin hemmaterminal i Göteborg. Den kommer att ha en kapacitet på 350 kW.

– Vi är i början av vår elektrifieringsresa och förstår att laddningskapacitet är viktigt. De lärdomar och erfarenheter vi kommer att ta med oss tillsammans med Volvo kommer att vara värdefulla när vi ska skala upp, vilket kommer att tillåta oss att utvärdera batterikapacitet för fordon baserat på rutter och individuella uppdrag, fortsätter Niklas Andersson.