Volvo varnar: EU riskerar halka efter inom självkörande lastbilar

I USA föreslås AMERICA DRIVES Act, som kan tillåta Level 4- och Level 5-lastbilar att köra på motorvägar utan förare eller fjärrstyrning. Foto: alex quezada/Unsplash
I USA föreslås AMERICA DRIVES Act, som kan tillåta Level 4- och Level 5-lastbilar att köra på motorvägar utan förare eller fjärrstyrning. Foto: alex quezada/Unsplash

Volvo Autonomous Solutions lyfter i en ny rapport att Europa riskerar att tappa mark inom självkörande lastbilar. Samtidigt presenterar EU sin Automotive Action Plan, som ska stärka regionens konkurrenskraft. Volvo menar att snabba beslut behövs för att inte halka efter USA och Kina.

EU:s Automotive Action Plan

EU har presenterat Automotive Action Plan, som placerar automatiserad och autonom mobilitet i centrum för den gröna och digitala omställningen. Planen ses som ett första steg mot att gå från politiska ambitioner till praktisk utveckling.

Den europeiska fordonsindustrin är en av världens största och står för omkring 1 biljon euro i BNP samt cirka 13 miljoner arbetstillfällen. Men sektorn befinner sig mitt i en stor omställning, där elektrifiering och automation driver förändringen. Enligt Volvo Autonomous Solutions är självkörande transporter en nyckelfaktor för att stärka Europas konkurrenskraft.

Internationell konkurrens

Utvecklingen går snabbt i andra delar av världen. I USA har lagförslaget AMERICA DRIVES Act lagts fram i kongressen. Om det antas kan Level 4- och Level 5-lastbilar köras på mellanstatliga motorvägar utan förare ombord eller fjärrstyrning.

I Kina har regeringen infört nationella riktlinjer som öppnar för pilotprojekt med Level 3- och Level 4-fordon på allmänna vägar. Dessutom har flera fordonstillverkare fått godkännande för omfattande vägtester på Level 3-nivå.

Volvo: Europa måste agera snabbare

Magnus Heidenvall, chefsjurist och ansvarig för juridik på Volvo Autonomous Solutions, betonar att EU behöver agera mer kraftfullt:

– Europa har goda förutsättningar för autonoma transporter, men vi ser att andra regioner går snabbare fram. Det krävs tydliga beslut och bredare samarbete för att säkra konkurrenskraften, säger han.