Sveriges Bussföretag presenterade nyligen en ny rapport “Miljarder slösas på onödiga fordonskrav”, som visar att regionernas särkrav vid upphandling av busstrafik leder till merkostnader på över 1,1 miljarder kronor för bussföretagen. Regionerna handlar upp busstrafik och ställer krav i upphandlingsunderlagen på hur de bussar som ska köras i den upphandlade busstrafiken ska se ut. Genom att följa den nordiska standarden Bus Nordic kan kostnaderna minska avsevärt – resurser som istället kan satsas på en förbättrad kollektivtrafik för resenärerna.
Kostnaderna för kollektivtrafiken ökar, samtidigt som resandet ännu inte återhämtat sig efter pandemin. Regionernas biljettintäkter har minskat och den upphandlade kollektivtrafiken blir allt dyrare. Under flera år har Sveriges Bussföretag påtalat vikten av att följa den gemensamma nordiska standarden för bussar – Bus Nordic – i offentliga upphandlingar. Trots detta avviker många regioner, vilket leder till betydande kostnadsökningar.
– Det handlar om en miljard kronor som hade kunnat användas till fler turer, bättre service och klimatsmarta transporter i enlighet med vårt mål: 2030 ska 4 av 10 motoriserade resor vara kollektiva. Det är första gången vi kan visa den samlade kostnaden för särkraven, säger Anna Grönlund, branschchef på Sveriges Bussföretag.
Rapporten visar bland annat:
- I Stockholm kostar varje buss i snitt 50 000 kronor mer än om Bus Nordic följts – en merkostnad på 110 miljoner kronor.
- Västtrafik avviker med 200 000 kronor per buss – totalt 340 miljoner kronor.
- Skånetrafiken har de dyraste kraven: 400 000 kronor extra per buss – sammanlagt 440 miljoner kronor.
- Övriga regioner står för minst 250 miljoner kronor i merkostnader.
Totalt uppgår den extra kostnaden till över 1,1 miljarder kronor för Sveriges bussflotta.
– Standardisering gynnar alla. Det sänker kostnader, förenklar upphandlingar och gör det lättare att flytta bussar där de behövs, fortsätter Anna Grönlund.
BusNordic är en gemensam nordisk branschstandard - även kollektivtrafik branschens aktörer i Finland, Norge och Island stödjer officiellt standarden. Nu krävs det att regionerna agerar.
Källa: Transportföretagen