Eldriven bärplansbåt testas i skärgården från 2026

Bärplansbåten Nova på Riddarfjärden i Stockholm. Pressbild: SL
Bärplansbåten Nova på Riddarfjärden i Stockholm. Pressbild: SL

Region Stockholm kommer att testa den eldrivna bärplansbåten Nova i skärgårdstrafik under perioden 2026–2028. Testet genomförs tillsammans med Candela och Blidösundsbolaget med stöd från Energimyndigheten. Satsningen är en del av regionens arbete med att utvärdera ny teknik för snabbare, tystare och utsläppsfria resor i skärgården och bygger vidare på tidigare tester inom SL-trafiken.

Regionen tar nu nästa steg i att utvärdera hur bärplansteknik kan användas i mer komplexa farvatten. Den tidigare testperioden på Ekerölinjen gav erfarenheter kring restider och utsläppsminskningar.

Del av regionens testbädd för ny teknik

I budgeten för 2025 fick förvaltningen i uppdrag att skapa en testmiljö för innovativa lösningar. Den kommande satsningen inkluderar både bärplansdrift och ett AI-baserat förarassistanssystem.

– Vi måste anamma den teknikutveckling som nu sker i snabb takt. Bärplanstekniken innebär potential för snabbare och tystare resor med minimalt svall – något som både förkortar pendlingstider och förbättrar närmiljön vid bryggor och känsliga stränder, säger Michaela Haga.

Laddning i områden med svag elkapacitet

En central del av arbetet är att hitta alternativ för att ladda fartyg där elnätet är begränsat. Projektet inkluderar energilager som kan placeras på strategiska platser för att möjliggöra snabbladdning utan att belasta det lokala nätet.

– I stället för att vänta på kostsamma och tidskrävande utbyggnader av elnätet testar vi en flexibel lösning med energilager. Det gör att vi kan stärka vår förmåga och samtidigt arbeta för att minska sjötrafikens utsläpp, säger Michaela Haga.

Investering och planering

Regionens investering uppgår till cirka 22,5 miljoner kronor över tre år. Arbetet med att välja rutten för testperioden pågår i samråd med berörda kommuner och lokala aktörer. Testerna är planerade att starta sommaren 2026.