AI-test kan bli nästa steg för marint brandskydd

TMS övervakar värmeutveckling i containrar under däck, medanHiCAMS bevakar last ovanför däck för att upptäcka tidiga tecken på rök Foto: Consilium
TMS övervakar värmeutveckling i containrar under däck, medanHiCAMS bevakar last ovanför däck för att upptäcka tidiga tecken på rök Foto: Consilium

I ett viktigt steg mot ökad sjösäkerhet har Consilium Safety Group och Hyundai Heavy Industries tecknat ett avtal för att utforska användningen av AI-baserade kameror i  certifierade brandlarmsystem ombord på fartyg.

Avtalet, ett Memorandum of Understanding (MoU), undertecknades på Gastech-mässan i  Milano och gäller Hyundais HiCAMS-teknologi, som använder kameror för att upptäcka rök och lågor i realtid. Tekniken används redan i andra branscher, men detta är ett av de första initiativen som riktar sig direkt till den marina sektorn.

Ett pilotprojekt pågår på fartyget Sawasdee Sunrise i Korea, där HiCAMS är integerat med Consiliums Safety Management Interface Graphics (SMiG), med fokus på att snabbt detektera röd, lågor och tecken på brand. Ett av de första användningsområden blir på ett containerfartyg, där HiCAMS kompletterar Consiliums etablerade Temperature Monitoring System (TMS). TMS övervakar värmeutveckling i containrar under däck, medanHiCAMS bevakar last ovanför däck för att upptäcka tidiga tecken på rök.

– Det finns ett stort intresse för att kombinera beprövade lösningar som TMS med nya sätt att förstärka övervakningen där täckningen behöver bli bättre, säger Thobias Ernfridsson, CTO på Consilium Safety Group.

– Tillsammans med Hyundai kan vi nu testa hur kamerabaserad detektion kan bli en del av certifierade brandlarmssystem. Genom att arbeta med Hyundai och HiCAMS – en beprövad, videobaserad branddetektionsteknik- vill vi visa dess potential som en nyckelkomponent i certifierade brandlarmsystem för maritim säkerhet.”

Tekniken kan användas även i andra faciliteter med stora öppna ytor.

– Fordonsdäck på färjor, atrier på kryssningsfartyg, köpcentrum och lagerlokaler är utmanande för traditionella rökdetektorer, som ofta först reagerar när röken nått taknivå, säger han och fortsätter:

– Kamerabaserad detektion kan övervaka betydligt större volymer och ge tidigare varningar. Nästa steg är en dialog med klassificeringssällskap för att ta fram såkallad Approval in Principle (AIP), vilket är ett första steg för certifiering. Därefter kan utvecklingen gå vidare med ett fullskaligt proof-of-concept.