NS beställer 36 nya pendeltåg – Stadler bygger hela flottan i Polen

Stadlers FLIRT-modell används redan i 24 länder och har sålts i över 3000 exemplar. För NS innebär den modulära konstruktionen att samma tågtyp kan användas i både pendeltrafik och, vid behov, som intercitytåg – en flexibilitet som efterfrågas i ett pressat och tätt trafikerat järnvägsnät. Illustration: Stadler
Stadlers FLIRT-modell används redan i 24 länder och har sålts i över 3000 exemplar. För NS innebär den modulära konstruktionen att samma tågtyp kan användas i både pendeltrafik och, vid behov, som intercitytåg – en flexibilitet som efterfrågas i ett pressat och tätt trafikerat järnvägsnät. Illustration: Stadler

Nederländska tågoperatören Nederlandse Spoorwegen, NS, har tecknat avtal med Stadler om leverans av 36 nya FLIRT-tåg för pendeltrafik. Den nya ordern ska stärka kapaciteten i ett nät som under flera år haft stigande resandevolymer. Tågen byggs helt i Polen och tas i drift 2030, enligt ett pressmeddelande från Stadler.

Ordern omfattar 18 fyrdelade och 18 sexdelade tågset. Det innebär en betydande utökning av NS regionala flotta, som redan i dag innehåller över hundra FLIRT-fordon. Den nya ordern bekräftar samtidigt det långvariga samarbetet mellan det nederländska tågbolaget och den schweiziska tillverkaren.

– Vi ser fram emot att fortsätta vårt samarbete med Stadler och att introducera dessa nya Sprinter-tåg i Nederländerna. För oss är det viktigt att dessa tåg är pålitliga och moderna. De passar för olika sträckor och tjänster. På så sätt står vi redo för framtiden och kan fortsätta möta våra resenärers föränderliga behov, säger NS vd Wouter Koolmees till Handelsblatt.

Tåg med modulär utformning och fokus på tillgänglighet

– Nederlandse Spoorwegen letade efter ett modernt fordon för lokaltrafik som även kan användas som intercitytåg. FLIRT-tåget för NS kännetecknas av sitt modulära och mångsidigt användbara koncept. Resenärerna kan se fram emot ett ljust och komfortabelt tåg. Jag tackar NS för förtroendet och ser fram emot vårt fortsatta samarbete, säger Ansgar Brockmeyer, chef för marknad och försäljning samt vice koncernchef på Stadler.

Tågen blir fullt tillgängliga, med rymliga ytor för bagage, barnvagnar och cyklar. Interiören kompletteras med realtidsinformation, tydlig skyltning och särskilda ytor för resenärer med nedsatt rörlighet. Ett automatiserat belysningssystem justerar ljusstyrka och färgtemperatur efter tid på dygnet och årstid för att skapa en lugnare miljö ombord.

Byggs i Polen 

Engineeringarbetet sker på Stadlers anläggning i Prag, medan hela tillverkningen av tågen görs i fabriken i Siedlce i Polen. De nya tågen ska enligt planen börja trafikera NS nät från och med 2030.

Utbyggnaden av den nederländska tågflottan sker samtidigt som flera europeiska länder försöker öka kapaciteten i sina järnvägssystem. Trots politiska ambitioner att flytta resor från väg till järnväg saknas ofta tillräcklig transportkapacitet, något som i sin tur driver behovet av fler tåg snarare än enbart satsningar på sol- och vindkraftsberoende transportsystem. Elektrifierad kollektivtrafik kräver stabil elförsörjning – något som inte alltid kan garanteras av väderberoende energikällor.

NS hoppas att de nya tågen ska bidra till att jämna ut belastningen i landets mest trafikerade regioner och göra det möjligt att köra tätare tågavgångar när efterfrågan ökar.

Källa: Stadler, 2025.