Alternativa rubrikerHonolulu har öppnat den andra etappen av sitt automatiska tunnelbanesystem Skyline, som nu sträcker sig 26,2 kilometer från Kapolei till Kahauiki och inkluderar Honolulu International Airport. Den nya sträckan på 8,5 kilometer invigdes den 15 oktober och går från Halawa via flygplatsen och Joint Base Pearl Harbor-Hickam till Kahauiki, med fyra nya stationer längs rutten.
Invigningen markerar ett viktigt steg i stadens satsning på hållbara transporter och är en del av ett av USA:s mest omfattande kollektivtrafikprojekt. Skyline är den första helautomatiska tunnelbanan i landet, utrustad med förarlösa tåg och digitala övervakningssystem.
Invigning med gratisresor för resenärerna
Vid den officiella öppningen deltog Honolulus borgmästare Rick Blangiardi, Lori Kahikina, chef för Honolulu Authority for Rapid Transit (HART), samt J. Roger Morton, chef för Hawaiis transportmyndighet.
Reguljär trafik startade den 16 oktober, och för att fira öppningen erbjöds gratisresor den 18–19 oktober på hela Skyline-sträckan, som nu omfattar 13 stationer.
– Det här är en milstolpe för Honolulu och för hela Hawaii. Vi har nu ett transportsystem som förenar viktiga nav som flygplatsen och militärbasen med stadens kärna, sade borgmästare Blangiardi vid invigningen.
Hitachi Rail ansvarar för drift och teknik
Systemet har levererats av Hitachi Rail, som ansvarat för både teknik, drift och underhåll. Företaget har levererat tågen, det helautomatiska styrsystemet (GoA4), kraftförsörjning, kommunikationssystem, övervakning (Scada) och plattformsdörrar.
Hitachi Rail ansvarar även för drift och underhåll av hela Skyline, vilket gör projektet unikt i USA. Bolaget har tidigare levererat liknande automatiska metrosystem i bland annat Köpenhamn, Milano och Dubai.
Skyline är byggd som en upphöjd bana för att undvika trafikstörningar i Honolulus täta stadsstruktur och för att skydda infrastrukturen mot översvämningar. Tågen körs helt utan förare och trafikeras med hög turtäthet under rusningstid.
Tredje etapp under byggnad till 2031
Den tredje och sista etappen av Skyline-projektet, kallad Segment 3, påbörjades i augusti 2024. Entreprenören Tutor Perini har tilldelats ett kontrakt värt 1,66 miljarder dollar för design och byggnation av den kommande 5 kilometer långa förlängningen från Kahauiki till Kalia.
När den sista etappen är färdig år 2031, kommer systemet att omfatta ytterligare åtta stationer och nå Honolulus centrala affärsdistrikt och turistområdet i Waikiki.
Målet med hela Skyline-projektet är att erbjuda ett effektivt, pålitligt och klimatvänligt alternativ till biltrafiken på Oahu, där trängseln länge har varit ett stort problem.
Ett nytt kapitel för kollektivtrafiken i USA
Skyline representerar ett genombrott för automatiserad kollektivtrafik i USA. Med sitt förarlösa system, energisnåla drift och moderna övervakningslösningar ses Honolulu-projektet som en modell för framtida metrosatsningar i andra amerikanska städer.
Trots förseningar och ökade kostnader – projektet har pågått sedan 2011 – framhåller stadens ledning att systemet kommer att spela en central roll i Hawaiis omställning mot mer hållbara transportlösningar.
Den slutliga utbyggnaden av Skyline väntas kosta omkring 12,4 miljarder dollar, finansierat genom federala bidrag, lokala skatter och biljettintäkter.
– Honolulu Skyline är mer än bara ett transportprojekt – det är en investering i stadens framtid och i ett mer hållbart sätt att resa, sade HART-chefen Lori Kahikina vid öppningen.
Källa: Honolulu Authority for Rapid Transit (HART), Hitachi Rail