PostNord återupptar leveranser till USA och Puerto Rico

För att möta de nya kraven har PostNord uppdaterat sina online-tjänster för direktbetalande kunder. Foto: PostNord
För att möta de nya kraven har PostNord uppdaterat sina online-tjänster för direktbetalande kunder. Foto: PostNord

PostNord återupptar leveranser till USA och Puerto Rico efter att nya amerikanska tullregler trätt i kraft. Bolaget har uppdaterat sina tjänster för att möta de förändrade kraven och återupptar nu postgången för alla kunder.

Nu återupptar PostNord leveranser till USA och Puerto Rico efter att ha anpassat sina tjänster till nya amerikanska tullregler. Förändringen följer på att USA den 29 augusti avskaffade sitt de minimis-undantag, vilket tidigare tillät tullfri import av varor under 800 dollar.

‒ Vi har arbetat intensivt under den här perioden för att anpassa våra tjänster till de nya amerikanska kraven, eftersom vi vet att både privatpersoner och företag sätter stort värde på den här tjänsten. Efter att framgångsrikt ha testat lösningen med en liten grupp kunder är vi nu glada att kunna göra den tillgänglig för alla som skickar varor till USA och Puerto Rico, särskilt inför högsäsongen under Black Friday och jul, säger Björn Bergman, chef för Group Brand and Communication på PostNord. 

De nya reglerna innebär att nästan alla varor nu omfattas av tullavgifter som ska vara betalda innan ankomst.  Leveranserna pausades i augusti men återupptas nu fullt ut.