Ett laddstråk för elbåtar från Göteborg till norska Agder är snart verklighet. Projektet go:LEIF, som leds av Business Region Göteborg tillsammans med norska och svenska partners, närmar sig sitt slut och avslutas i december 2025. Målet har varit att skapa förutsättningar för elektrifierade sjötransporter, gemensamma affärsmodeller och gränsöverskridande samarbeten som stärker både klimat och näringsliv.
Projektet har testat laddinfrastruktur i småbåtshamnar och utvecklat en plattform för samarbete mellan fjorton aktörer från Sverige och Norge. Genom att installera laddpunkter, pröva teknik och analysera affärsmodeller har initiativet bidragit till ökad kunskap om elektrifiering till sjöss.
Elbåtar och gemensamma lösningar
– Go:LEIF har verkligen synliggjort både möjligheter och utmaningar med elektrifiering till sjöss. Vi ser hur innovation och samverkan växer när näringslivet, hamnar och kommuner möts, säger Madeleine Lilja, projektledare för maritima näringar på Business Region Göteborg.
Organisationen har deltagit för att koppla samman företag, offentliga aktörer och teknikleverantörer i ett gemensamt arbete mot minskade utsläpp. Samarbetet har lett till nya kontakter i marintekniska och elektrifieringsrelaterade kluster i Västsverige.
– Göteborgsregionen har starka kluster inom både marinteknik och elektrifiering. Genom projekt som go:LEIF kan vi koppla ihop dem och låta innovationen växa direkt på vattnet, säger Madeleine.
Erfarenheterna från go:LEIF knyter an till Business Region Göteborgs uppdrag att samordna elektrifieringen av transporter i regionen på uppdrag av Göteborgs Stad.
– Vi ser tydliga synergier mellan land och vatten. Genom att koppla ihop aktörer från båda sidor kan vi utveckla lösningar som gynnar både klimatet och näringslivet. Vår roll är att skapa arenor där företag kan testa, lära och växa, säger Madeleine.
När fler transporter flyttas från väg till vatten minskar trängsel, buller och utsläpp. Men elektrifiering till sjöss innebär också särskilda utmaningar: energibehov, laddtider, väder och platsbrist i hamnarna.
Kommersiella aktörer visar vägen
Elektrifieringen på västkusten drivs framåt av kommersiella aktörer. Styrsöbolaget satsar på el- och hybridfartyg, och i Marstrand körs båttaxi helt på el. Tidigare i år testade Candela sin foilande färja mellan Stenpiren och Öckerö – en eldriven pendelbåt som minskar energiförbrukningen med upp till 80 procent.
– Att se Candelas färja i trafik med riktiga pendlare har varit fantastiskt. Resultatet är en tyst, snabb och utsläppsfri båt. När nyttan blir tydlig märker vi också att omställningen går snabbare och blir mer lönsam, säger Madeleine.
Hon menar att utvecklingen till sjöss kan gå snabbare än för elbilar.
– De kommersiella aktörerna har bra förutsättningar, eftersom rutterna är fasta och tekniken redo. Många företag tar med sig erfarenheter från fordonsbranschen, så startsträckan är kortare än för tio år sedan. Det gynnar både leverantörer av båtar och laddutrustning, konstaterar Madeleine.
Testarena för framtidens sjötransporter
Fler elbåtar på västkusten betyder mindre utsläpp, buller och svall – något som gynnar både boende och marina ekosystem. Samtidigt kan Göteborg fungera som en testarena för framtidens sjötransporter, där klimat- och affärsnytta går hand i hand.
– Vi nyttjar inte våra vattenvägar så mycket som vi skulle kunna. Genom att testa, samarbeta och dela kunskap kan vi göra elektrifieringen till sjöss till en självklar del av ett grönare transportsystem i hela regionen, säger Madeleine.
Källa: Business Region Göteborg