Långa anslutningstider för laddstationer har länge bromsat elektrifieringen av transportsektorn. Nu lanserar Ellevio, Schneider Electric och Vattenfall InCharge en tekniklösning som gör det möjligt att snabbare ta fler stationer i drift. Först ut att testa är Farsta i Stockholm.
Transportsektorn står för över en tredjedel av Sveriges utsläpp av växthusgaser. Tillgång till laddning är avgörande för att fler ska kunna välja elfordon. Samtidigt har kapacitetsbrist i elnäten fördröjt utbyggnaden.
– Tillsammans har vi tagit fram en lösning som gör att fler laddstationer kan kopplas in snabbare, säger Anders Ekberg, chef för drift och underhåll på Ellevio.
Automatisk nedstyrning frigör kapacitet
Kärnan i lösningen är automatisk nedstyrning. Vid hög belastning begränsas elförbrukningen tillfälligt, vilket frigör kapacitet i elnätet. Genom att använda data från nätet kan kapaciteten nyttjas mer effektivt, utan att elbilsförarna märker någon större skillnad. Om nedstyrning sker informeras användarna.
Tekniken har utvecklats i samverkan mellan elnätsbolaget, teknikbolaget och energibolaget. Efter det första testet i Farsta ska metoden användas på fyrtio laddgator i Stockholm och därefter spridas vidare i landet.
– Det här är första steget mot en smartare elnätshantering som gynnar elektrifieringen av fordonsflottan. På sikt kan samma princip användas även för industrier, datacenter och solelsproducenter, säger Ekberg.
Snabbare utbyggnad där behovet är störst
Med den nya tekniken kan fler laddstationer byggas på platser med begränsad nätkapacitet. Det gör det möjligt att snabbare möta den ökande efterfrågan på laddning och stärka infrastrukturen för elfordon i hela landet.