Branschorganisationen Föreningen Svensk Sjöfart välkomnar Transportstyrelsens förslag om ändringar i sjölagen för att effektivisera fartygsregistreringen, men anser att fler reformer krävs. I ett remissvar lyfter föreningen fram förslag som digitala certifikat och pantbrev, avskaffandet av den så kallade klockan tolv-regeln samt full delegering av hantering och validering av handlingar. Enligt organisationen behövs ett samlat reformpaket för att stärka konkurrenskraften.
Bakgrund
Transportstyrelsen har lämnat en framställan till Justitiedepartementet om regeländringar som ska effektivisera handläggningen i fartygsregistret. Förslagen gäller bland annat förbättrad e-hantering och mer flexibla processer.
Svensk Sjöfarts synpunkter:
Branschorganisationen ställer sig positiv till framställan men menar att ytterligare åtgärder behövs. I remissvaret föreslås bland annat:
- digitala certifikat
- digitala pantbrev
- full delegering, hantering och validering av handlingar
- avskaffande av klockan tolv-regeln vid registrering
Syftet är att minska byråkrati, undvika fördyrande myndighetsresor och skapa större förutsägbarhet i internationella fartygsaffärer.
– Mycket har hänt inom digitalisering, hantering av handlingar och administrering av register sedan lagstiftningen togs fram. Vi ser därför ett bra tillfälle att genomföra ytterligare förenklingsåtgärder för att underlätta för rederier, fartyg, klassificeringssällskap och myndigheter. Detta skulle också bidra till att det svenska fartygsregistret och den svenska flaggan blir mer attraktiva för fartygsägare, vilket ligger helt i linje med regeringens ambition att stärka svensk sjöfarts konkurrenskraft och förenkla för rederierna, säger Niklas da Silva, senior rådgivare på Svensk Sjöfart.
Nästa steg
Branschorganisationen föreslår att förslagen tas vidare i en kompletterande framställan från Transportstyrelsen. Organisationen menar att ett samlat reformpaket kan stärka både sjöfartens konkurrenskraft och försörjningsberedskap.
Källa: Föreningen Svensk Sjöfart