South Enabler döpt vid ceremoni i Åbo hamn

Det 203,4 meter långa, isklassade fartyget har en toppfart på 22 knop. Foto: WALLENIUS SOL
Det 203,4 meter långa, isklassade fartyget har en toppfart på 22 knop. Foto: WALLENIUS SOL

Nyligen hölls en namngivningsceremoni i Åbo hamn för South Enabler, det senaste tillskottet i Wallenius SOL:s flotta. Deltagare vid ceremonin var representanter från rederiet, besättningen, politiker och näringsliv.

Ceremoni med traditionella inslag
South Enabler, som levererades i juni, fick sitt officiella namn under ceremonin. Som gudmor utsågs Beatrice Erikson, Senior Manager Transhipment Operations vid Wallenius Wilhelmsen. En flaska krossades symboliskt mot skrovet, i enlighet med tradition.

"Sjöfarten har alltid varit livsnerven i den globala handeln och fört människor och välstånd över kontinenter. South Enablers moderna design kommer att bidra till minskade utsläpp och effektivare resor – och visa hur framtidens framsteg till havs kan se ut," sade Beatrice Erikson i sitt tal.

Byggt för europeiska rutter
Fartyget är byggt av Visentini Shipyard och designat av NAOS Ship and Boat Design. Det är 203,4 meter långt, isklassat och förberett för metanoldrift. Två dual fuel-motorer från Wärtsilä på 7 200 kW vardera ger en toppfart på 22 knop. Konstruktionen är anpassad för flera typer av last, däribland LoLo, RoRo samt tungt och högt gods.

Stärker trafiken Åbo–Storbritannien
Sedan leveransen i juni har fartyget trafikerat rutten Tilbury–Cuxhaven–Åbo–Paldiski–Bremerhaven–Tilbury. Att dopet hölls i Åbo motiveras av fartygets regelbundna trafik i hamnen.

– Sjöförbindelsen mellan Åbo och Storbritannien har varit stark sedan början av 1970-talet. Nu gläder vi oss åt samarbetet med Wallenius SOL, och ser positivt på den ökade kapacitet som South Enabler tillför, säger Erik Söderholm, verkställande direktör för Åbo hamn.