Nyligen inledde Tjeckiens nationella tågoperatör, České dráhy (ČD), driften med sina senaste Siemens Vectron-lok. De första enheterna sattes in på långdistanstrafik inom landet, bland annat på sträckan R18 Slovácký expres mellan Prag och Staré Město u Uherské Hradiště.
Efterhand som fler lok levereras och godkännanden blir klara, väntas de nya loken även tas i bruk på internationella linjer före årets slut.
Nya Vectron-lok i drift – når 230 km/h på tjeckiska linjer
Totalt har ČD beställt 50 lokomotiv av den nya generationen. De har en topphastighet på 230 kilometer i timmen, vilket gör dem till de snabbaste Vectron-loken hittills.
– ”Även om Tjeckiska järnvägar är det första bolaget som tar den nya generationen av höghastighets-Vectron i bruk, följer vi här en väg av beprövad kvalitet. Vi har mycket goda erfarenheter av de befintliga Vectron-loken och jag är övertygad om att de nya också kommer att ge oss många år och miljontals kilometer av god tjänst”, säger Michal Krapinec, vd för Tjeckiska järnvägar.
På väg mot högre hastigheter
Krapinec betonar att loken med sin topphastighet på 230 kilometer i timmen för upp bolaget i en högre division bland europeiska operatörer.
– De representerar också ett viktigt steg när det gäller att köra ännu snabbare tåg på höghastighetslinjer både i Tjeckien och utomlands. När leveranserna avslutas nästa år kommer vi att ha 111 Vectron-lok till vårt förfogande, vilket också gör det möjligt för oss att fortsätta enhetliggöra vår lokflotta, säger han.
Åtta lok har hittills levererats till ČD. Totalt väntas 20 lok vara på plats vid slutet av 2025. Från januari 2026 kommer Siemens anläggning i München-Allach att leverera fyra lok per månad.
För att förbereda sig har både förare och underhållspersonal genomgått utbildning. Även personal från Österrikes ÖBB och Tyska järnvägen (Deutsche Bahn) har deltagit, vilket speglar planerna på att använda loken på gränsöverskridande sträckor. Bland de rutter som övervägs finns Prag–Villach i Österrike och Prag–Köpenhamn i Danmark.
Utvecklade för höghastighetsnät i Europa
De nya loken har förbättrad aerodynamik och ett omarbetat chassi. Siemens Mobility framhåller att de är lämpade för både befintliga och framtida höghastighetssträckor, till exempel Berlin–Hamburg i Tyskland och Koralmbahn i Österrike.
I Tjeckien är planen att använda dem på kommande höghastighetskorridorer som nu projekteras. De är också anpassade för att köras tillsammans med ČD:s nya passagerartåg ComfortJet, vilket ska ge en enhetlig och modern fordonsflotta.
Leveransavtalet som tecknades 2022 inkluderar även att Siemens Mobility tar ansvar för full service och underhåll i 15 år. Det innebär att Tjeckiska järnvägar inte bara får en ny generation av snabba lok, utan också långsiktig trygghet i drift och tillgänglighet.
Med satsningen markerar ČD en tydlig ambition att höja standarden i sin trafik, både nationellt och internationellt. När höghastighetsprojekten i Centraleuropa blir verklighet under nästa decennium, står de nya Vectron-loken redo att ta plats på de nya linjerna.
Källa: Czech Railways / Siemens Mobility