Stockholm behöver ett mer robust trafiksystem som tål störningar, knyter ihop östra och västra delarna av staden och frigör utrymme i innerstaden. Enligt en debattartikel i DI är Östlig förbindelse en nödvändig del av en modern helhetslösning. Stockholms Handelskammare uppmanar Socialdemokraterna att sluta blockera projektet och ta ansvar för stadens långsiktiga infrastruktur.
Författarna menar att partiet håller nyckeln till att lösa förhandlingarna om Stockholms framtida trafiklösningar. De anser att partiet måste säkerställa att Östlig förbindelse ingår i det paket som nu diskuteras. DIs artikelförfattare, Daniella Waldfogel, vd för Stockholms Handelskammare, och Carl Bergkvist, chefsekonom på samma organisation, framhåller att samhällsnytta, fakta och väljarnas vilja bör väga tyngre än politiska taktiska överväganden.
En nyckellänk som aldrig byggts
Östlig förbindelse har diskuterats i flera decennier. Förslaget innebär en vägförbindelse öster om staden som knyter samman Norra och Södra länken och fullbordar en ringled runt Stockholm. Projektet skulle också stärka kollektivtrafiksystemet, avlasta innerstaden och öka stadens motståndskraft vid störningar. Trots att planerna funnits länge har inget bygge påbörjats.
Regeringens tidigare beslut om medfinansiering och en särskild utredning gav, enligt Handelskammaren, en sällsynt möjlighet att ta projektet vidare. Men när Socialdemokraterna i både Stockholms stad och Region Stockholm motsatte sig att inkludera Östlig förbindelse i förhandlingarna, uppstod ett stopp som låste hela diskussionen om infrastrukturinvesteringar.
Författarna av debattartikeln menar att konsekvenserna för stockholmarna blir omfattande. De anser att en komplett ringled skulle ge fler alternativa vägar, minska köerna och förbättra framkomligheten för både biltrafik och kollektivtrafik. De menar också att ett genomförande skulle gynna näringslivets transporter, sänka företagens kostnader och öka regionens konkurrenskraft.
Handelskammarens analys
Handelskammarens egna analyser visar att Östlig förbindelse skulle minska antalet bilar i innerstaden med cirka tio procent. Med en ny avgiftsmodell för innerstadstrafik bedöms det totala antalet bilresor i regionen förbli relativt oförändrat. Samtidigt skulle restiderna kortas och leveranssäkerheten öka, något som enligt författarna är avgörande för företagen i regionen.
Mindre sårbarhet vid störningar
Enligt debattartikeln i DI skulle projektet också göra trafiksystemet mindre sårbart vid olyckor eller kriser. Alternativa vägar skulle skydda kollektivtrafikens tidtabeller, blåljusens framkomlighet och viktiga transporter. Författarna kallar det ett ”försäkringsbeslut” för hela Stockholm.
Opinionen visar, enligt Handelskammaren, ett brett stöd för projektet – även bland Socialdemokraternas egna väljare.. De menar att stockholmarna vill se kortare restider, bättre kollektivtrafik och en mer tillgänglig stad. Näringslivet står i stor utsträckning bakom projektet, och få andra infrastrukturfrågor har så brett stöd, menar författarna.
Finansiering och nästa steg
Slutligen betonar debattörerna att finansieringsfrågan måste lösas men att det finns alternativ där privata och offentliga aktörer kan samverka. De menar att sådana modeller kan minska trycket på statliga anslag och möjliggöra en snabbare byggstart.
Författarna upprepar sin uppmaning: Socialdemokraterna måste släppa blockeringen av Östlig förbindelse och låsa upp förhandlingarna. Enligt dem står valet mellan ett modernt trafiksystem och fortsatt stillestånd.