Enligt DagensPS, som hänvisar till norska Motor.no, varnar Norges tidigare transportminister Ketil Solvik-Olsen för att kinesiska elbilar kan utgöra ett säkerhetshot. Han ifrågasätter var den data som samlas in hamnar och pekar särskilt på riskerna med bilmärken som MG, BYD och Volvo.
Norges tidigare transportminister Ketil Solvik-Olsen höjer tonen i en intervju med Motor.no, återgiven av DagensPS. Han beskriver den ökande närvaron av kinesiska bilar i Norden som en allvarlig risk. Enligt honom är det främst omfattande datainsamling via kameror och sensorer som väcker oro.
Datainsamling oroar
Han menar att tusentals fordon redan idag rullar på vägarna, alla utrustade med teknik som kontinuerligt registrerar information. Enligt Solvik-Olsen är det högst osäkert var all denna data slutligen lagras, och han ifrågasätter om den kan hamna i händerna på kinesiska myndigheter.
Solvik-Olsen framhåller att marknadsekonomin driver konsumenter mot billiga och funktionsdugliga alternativ, vilket ger kinesiska tillverkare ett övertag. Han misstänker att subventioner från staten i Peking gör bilarna ännu mer konkurrenskraftiga.
Skepsis mot dataskydd
Trots upprepade försäkringar om att dataskyddet följer EU-regler ställer sig Solvik-Olsen tveksam. Han menar att den kinesiska samhällsmodellen gör det svårt att fullt ut lita på att uppgifterna inte delas med myndigheter. Han varnar för att informationen kan användas för att kontrollera oppositionella, även om den inte direkt riktas mot Europa.
Råvaror under kinesisk kontroll
Ett annat orosmoment är Kinas dominans på råvarumarknaden. Landet kontrollerar stora delar av utvinningen av litium, kobolt och andra kritiska jordartsmetaller. Solvik-Olsen befarar att Europas bilindustri riskerar att förlora kompetens och självständighet om beroendet av Kina ökar ytterligare.
Medveten strategi
Enligt DagensPS, med hänvisning till Motor.no, anser han att situationen inte är en slump utan en medveten strategi från kinesiskt håll. Den ökande marknadsandelen för kinesiska bilmärken samt risken för förlorade europeiska arbetstillfällen ser han som delar av en större plan för global kontroll.
Han drar en parallell till Rysslands agerande och menar att Europa borde ha gjort bättre riskanalyser redan vid tidigare kriser. Därför uppmanar han nu politiker att agera i tid och föra en öppen diskussion om huruvida Kina är en pålitlig partner.
Som DagensPS sammanfattar, via Motor.no, menar Solvik-Olsen att frågan ytterst handlar om Europas framtida säkerhet och industriella oberoende.
Källa: DagensPS, Motor.no