I den globala handeln står förpackningar inför särskilda krav, inte minst inom sjötransporter. Varor måste säkras mot stötar, fukt och klimatpåverkan under långa resor över världshaven. Enligt den tyska branschorganisationen Bundesverband Holzpackmittel, Paletten, Exportverpackung (HPE) är trä det mest använda materialet – och i princip oumbärligt – för internationell maritim logistik.
Oavsett om det handlar om maskiner, anläggningar eller elektronik fraktas omkring åttiofem procent av världens varor i eller på träförpackningar. Det beror på materialets naturliga egenskaper: trä skyddar även ömtålig last mot stötar, kan anpassas exakt till godset och ger ett stabilt underlag även vid hård sjögång.
Höga krav vid transport av känslig utrustning
Högteknologiska produkter från bland annat Tyskland fortsätter att efterfrågas globalt. Många av dem innehåller känslig elektronik som måste levereras i perfekt skick, oavsett om slutdestinationen är i djungeln eller i öknen. Transporterna sker ofta med containerfartyg över världshaven. Men allt som inte får plats i en container lastas som så kallat break-bulk – löst gods direkt i fartygets lastutrymmen – vilket ställer särskilda krav på förpackningen.
– Den salta havsluften, fartygets kraftiga rörelser vid hög sjö och passagen genom olika klimatzoner måste beaktas vid förpackningen, säger HPE:s vd Marcus Kirschner.
Förpackningarna – som i branschen kallas “seemässiga” – måste därför konstrueras och tillverkas av experter, och godset måste säkras korrekt. En central del är att förebygga korrosion, särskilt orsakad av den aggressiva saltluften.
– Insbesondere gegen die aggressive Salzluft ist das Ergreifen verschiedener Schutzmaßnahmen von Spezialfolien, über Trockenmittel oder das Aufbringen von Protektionsschichten, je nach Anwendungsfall auch in Kombination unabdingbar, förklarar Kirschner.
En grundförutsättning är att allt gods rengörs noggrant innan packning. Redan under bearbetning och tillverkning av metallkomponenter kan föroreningar och beröring med händer orsaka korrosion, vilket kan ge skador innan varorna ens lämnat fabriken.
Specialbyggda träförpackningar för storlast
När rengöring, måttagning och konstruktion är klara byggs träförpackningarna för export. Mindre gods kan lastas i standardcontainrar, men större föremål kräver specialtillverkade träkonstruktioner.
– Darunter darf man sich keine Seemanstruhe vorstellen, sondern maßangepasste Holzverkleidungen für große Maschinenteile, die mitunter größer als Tiny-Häuser sind, säger Kirschner.
Dessa specialförpackningar kan vara flera meter höga och breda och byggs för att tåla både transport och lossning under krävande förhållanden. Konstruktionerna ska vara tillräckligt robusta för att skydda mot både mekaniska påfrestningar och miljöfaktorer som fukt och temperaturväxlingar.
För internationell handel, särskilt inom sjöfart, är dessa lösningar avgörande för att leverera varor i fullgott skick. Träets flexibilitet, styrka och anpassningsbarhet gör det till det mest tillförlitliga materialet för denna typ av transporter.
FAKTA: Containerlast och break-bulk
- Containerlast: Standardiserade lastbehållare som kan flyttas mellan fartyg, tåg och lastbilar utan att godset packas om. Ger snabb hantering och minskar risken för skador.
- Break-bulk: Gods som är för stort, tungt eller otympligt för att lastas i container. Hanteras styckvis och kräver ofta specialbyggda förpackningar, som stora träkistor eller ställningar. Vanligt för maskiner, industrikomponenter och projektlaster.