En ny studie från Einride och det tyska forskningsinstitutet Fraunhofer ISI visar att AI‑baserad elektrifieringsplanering kan ge upp till 13 procent lägre ägandekostnad för fordonsflottor. Studien bygger på data från över 38 000 transporter för dagligvarukedjan REWE i Berlinområdet och visar även på högre elektrifieringsgrad och bättre fordonsutnyttjande.
Studie: AI ökade eldrift och sänkte TCO
Einride har tillsammans med Fraunhofer ISI tagit fram en studie baserad på logistikdata från REWE. Totalt analyserades över 200 fordon, 38 000 transporter och fler än 500 leveranspunkter inom ett område på 230 kilometer från två distributionscentraler i Berlin.
Resultatet visade att eldrivna fordon klarade 85 procent av den totala lastkapaciteten och 54 procent av körsträckan med AI‑baserad planering. Vid ett enkelt byte från diesel till el klarade flottan 57 respektive 32 procent.
TCO sjönk med upp till 13 procent
Total Cost of Ownership minskade med 8 till 13 procent vid AI‑optimering, jämfört med 3 procent vid direkt omställning från diesel. Den senare metoden var dessutom beroende av investeringsstöd.
Einrides verktyg Planning AI, en del av företagets mjukvaruplattform, integrerar fordonsdata, energibehov och transportmönster för att skapa optimerade planer för hela flottor. Tekniken förbättrar fordonsutnyttjande, optimerar laddning och gör eldrift mer konkurrenskraftig.
Även utan stöd uppnådde den AI-planerade flottan kostnadsnivåer nära dieseldrift, vilket visar att planeringsverktyg kan minska beroendet av politiska subventioner.
Mindre behov av snabbladdning
AI‑baserad optimering minskade också beroendet av kostsam laddinfrastruktur. Snabbladdare på 150 kilowatt gav visserligen lägre kostnader, men AI‑optimerade flottor kunde uppnå hög elektrifieringsgrad utan lika stort behov av denna utrustning.
“Studien gör ett viktigt vetenskapligt bidrag för att driva avkarbonisering av vägtransporter framåt. Som ett innovationsvänligt bolag är REWE stolta över att stödja sådana initiativ,” säger Dr Fabian Nevries, Head of Transport Innovation & Technology på REWE. “Ekonomisk effektivitet är helt avgörande för en hållbar omställning av lastbilsflottor och på REWE följer vi utvecklingen noga.”
“Resultaten visar tydligt att om fordonsflottor helt eller delvis övergår till eldrift bör ruttoptimering följa med för att spara kostnader. Programvara som integrerar rutt‑ och laddningsplanering för hela fordonsflottorhar betydligt större effekt än att höja batterikapacitet eller bygga ut laddinfrastruktur utan sammanhang,” säger Prof Dr Patrick Plötz, chef för Energi‑ och miljöekonomi vid Fraunhofer ISI.
Källa: Einride