På den internationella mobilitetsmässan UITP Summit, som ägde rum i Hamburg mellan den 15 och 18 juni, presenterade Deutsche Bahn ett urval av nya koncept och tekniska lösningar för framtidens lokaltrafik. Under mottot Unterwegs für alle visades innovationer upp som syftar till att förbättra resenärers vardag – både när det gäller bekvämlighet och tillgänglighet.
Deutsche Bahn demonstrerade bland annat sin satsning på realtidsdata, tillgänglighetsanpassningar och artificiell intelligens. Syftet är att möta behoven i ett snabbt växande kollektivtrafiksystem i Europas städer.
Ett av mässans huvudinslag var ett fullskaligt, gåbart modellfordon av det som kallas IdeenzugUrban – en konceptversion av framtidens S-bahn i Hamburg.
Nya tågkoncept anpassade för framtidens resande
Det nya konceptet för S-bahn är utformat för att underlätta resandet i tät stadstrafik. Dörrarna har gjorts bredare och inredningen har omformats med en intelligent sätesfördelning för att effektivisera på- och avstigning.
System för visuell vägledning har utvecklats för att förenkla orienteringen i tåget, samtidigt som Bluetooth-kopplingar för hörapparater gör resan mer tillgänglig för personer med hörselnedsättning. Även resenärsinformationen har integrerats i denna funktionalitet.
Ett miljöinslag är också med – solpaneler har placerats på tågets tak, där de producerar el som matas tillbaka till nätet.
AI, solpaneler och smarta tåg – Deutsche Bahn visade framtidslösningar för kollektivtrafiken
Parallellt presenterade DB Regio projektet S-bahn 2029+, ett modulärt tågsystem som är framtaget med resenärers behov och erfarenheter från tidigare drift i storstäder som utgångspunkt.
Det nya konceptet är tänkt att kunna anpassas efter olika metropolers specifika krav – såväl när det gäller kapacitet och komfort som funktioner för tillgänglighet och energieffektivitet.
– Vi vill sätta en ny standard för framtidens S-bahn – lyder Deutsche Bahns uttalade målsättning för satsningen.
Virtuell biljettförsäljning dygnet runt med hjälp av AI
I en annan del av mässmontern visade DB Vertrieb hur artificiell intelligens kan användas för biljettförsäljning genom systemet Kiana.
Kiana är en virtuell assistent som kan sälja biljetter och svara på frågor från resenärer dygnet runt. Systemet fungerar oberoende av bemanning och kan därför användas både som ett komplement till bemannade biljettkontor och vid stationer där sådan service saknas.
– Kiana kan kommunicera med resenärer och på så sätt erbjuda rätt biljett för varje behov – förklarade representanter från DB Vertrieb.
För närvarande fungerar Kiana på tyska och engelska, men fler språk planeras att läggas till.
Deutsche Bahn betonar att digitala lösningar som Kiana bidrar till att göra kollektivtrafiken mer tillgänglig för fler, samtidigt som det avlastar den traditionella kundtjänsten.
Prototyper och testprojekt i full skala
Förutom de konceptuella presentationerna visades även fordon från pågående testverksamhet. Ett exempel var ett fordon ur projektet KIRA, som innebär att Deutsche Bahn tillsammans med partners testar ett AI-baserat och självkörande on-demand-system i praktisk drift i Rhen-Main-regionen.
Ett annat exempel var Lightgate, ett system för att i realtid visa beläggningen i fordon – vilket gör det möjligt för resenärer att välja vagnar med bättre plats redan innan de kliver ombord.
Mässan anordnades av den internationella branschorganisationen för kollektivtrafik, UITP – Union Internationale des Transports Publics.
Deutsche Bahns bidrag speglar en bred teknisk ambition: att utifrån resenärernas perspektiv skapa ett mer tillgängligt, användarvänligt och hållbart kollektivtrafiksystem för framtidens urbana miljöer.
Källa: Deutsche Bahn (pressmaterial från UITP Summit 2025)