Martin & Servera har invigt en ny laddinfrastruktur vid logistikterminalen i Norrköping. Anläggningen ska göra det möjligt att ladda eldrivna lastbilar under lastning och lossning och är en del av företagets pågående satsning på fossilfri distribution. Investeringen syftar till att minska klimatpåverkan och samtidigt effektivisera logistikverksamheten.
Martin & Servera har invigt en ny laddningsanläggning vid sin terminal i Norrköping. Målet är att driva omställningen till fossilfria transporter och att minska klimatpåverkan från logistikflöden.
Enligt företaget gör den nya infrastrukturen det möjligt att ladda eldrivna fordon samtidigt som gods lastas och lossas. Det minskar transporternas omställningstid och höjer effektiviteten i fordonsflottan.
– Elektrifieringen av våra transporter är avgörande för att vi ska nå våra klimatmål. Med den nya laddningsanläggningen i Norrköping tar vi ytterligare ett steg mot att helt fasa ut fossila drivmedel och säkerställa att våra leveranser sker med minsta möjliga klimatavtryck. Det är en investering inte bara i vår egen verksamhet, utan också i våra kunders och samhällets omställning mot en mer hållbar framtid, säger Per-Erik Kanström, vd för Martin & Servera Logistik.
Fossilfri distribution och flexibel logistik
Anläggningen i Norrköping är en del av ett investeringsprogram som lanserades 2024. Programmet omfattar satsningar på elfordon och laddinfrastruktur vid logistikterminaler i hela landet. Företagets egna transporter sker redan idag med fossilfria drivmedel.
– Investeringen i den nya laddningsanläggningen betyder mycket för oss här i Norrköping. Den gör att vi kan arbeta mer hållbart och att vi får en modernare och mer attraktiv arbetsmiljö för våra medarbetare. Samtidigt ger den nya infrastrukturen oss större flexibilitet i planeringen, effektivare logistik och bättre möjligheter att möta kundernas krav på snabba och fossilfria leveranser, säger Mathias Karlsson, platschef Martin & Servera Logistik i Norrköping.
Fortsatt utbyggnad och tekniska lösningar
Installationen i Norrköping omfattar olika typer av laddningslösningar: portladdning, satellitladdning och parkeringsladdning. Portladdningen har en lång arm som möjliggör laddning även vid trånga lossningsplatser. Anläggningen är tillgänglig även för samarbetspartners.
Utbyggnaden av laddinfrastruktur fortsätter vid fler terminaler under kommande år. Målsättningen är att samtliga transporter inom företaget ska vara fossilfria, och att även externa transportörer ska uppnå detta senast år 2030.