DO kräver ersättning efter brister i bussresor

I det ena fallet ifrågasattes personen när chauffören felaktigt påstod att rullstolen var för tung. Foto: Jon Tyson/Unsplash
I det ena fallet ifrågasattes personen när chauffören felaktigt påstod att rullstolen var för tung. Foto: Jon Tyson/Unsplash

DO har i två aktuella ärenden bedömt att det har varit fråga om diskriminering när personer som använder rullstol har missgynnats i samband med bussresor. I det ena fallet har personen ifrågasatts samt blivit frånåkt, och chaufförerna har saknat kompetens i hur en rullstol ska spännas fast i bussen. I det andra fallet har chauffören saknat kompetens i hur bussens lift fungerar vilket innebar att personen i fråga behövde krypa ombord på bussen för att kunna åka med.

Det första ärendet rör en person som skulle resa med Länstrafiken i Västerbotten. Personen blev inledningsvis ifrågasatt genom att den aktuella chauffören felaktigt påstod att rullstolen var för tung. Efter viss argumentation fick personen trots allt åka med bussen. Redan dagen därpå blev personen dock nekad att åka med en buss när även den chauffören påstod att rullstolen var för tung och att bussen dessutom saknade fästutrustning för rullstolar. När en ny buss kom till hållplatsen 30 minuter senare hade den bussens chaufför till en början inte kunskap om var fästutrustningen fanns eller hur den fungerade, något som dock resenären själv kunde upplysa chauffören om.

I det andra fallet som rör en händelse i Region Örebro kunde busschauffören inte använda bussens lift. Som följd behövde den aktuella personen krypa ombord med hjälp av sin assistent och en medpassagerare. Personen fick ont och upplevde situationen som förnedrande.

– Båda dessa ärenden handlar om situationer som DO har uppmärksammat flera gånger tidigare och som visar att det är ett återkommande problem att personer som använder rullstol nekas tillgång till kollektivtrafiken. Det är självklart viktigt att ansvariga för kollektivtrafiken lever upp till sina skyldigheter och inte diskriminerar personer med funktionsnedsättning, säger Rebecca Hellgren, sektionschef på DO:s rättsenhet.

DO har kontaktat de ansvariga för verksamheterna och begär nu att de ska betala diskrimineringsersättning till de utsatta personerna. Om de inte betalar den begärda ersättningen kan DO komma att gå vidare till domstol.

Källa: Diskriminerings ombudsmannen