Avgående trafikdirektör pekar ut nationell utmaning

Carl-Johan Sjöberg. Foto: Pressbild från Region Jönköpings län, Foto Sara Landstedt.
Carl-Johan Sjöberg. Foto: Pressbild från Region Jönköpings län, Foto Sara Landstedt.

Efter 16 år som trafikdirektör för Jönköpings länstrafik lämnar Carl-Johan Sjöberg sin post. I en intervju med Nordic Infracenter berättar han om sina erfarenheter, viktiga vägval och varför han anser att kollektivtrafiken i Sverige kräver starkare politiskt stöd.

Carl-Johan Sjöberg tillträdde som vd för Jönköpings länstrafik i april 2009, vid en tid då verksamheten fortfarande drevs som ett bolag ägt av landstinget och länets 13 kommuner. När han nu avslutar sin tjänst markerar det nästan exakt 16 år på posten.

När han tillträdde var erfarenheten av kollektivtrafik begränsad, även om han tidigare lett offentliga verksamheter inom vården och själv rest mycket med tåg och buss i sitt hemlän. Engagemanget växte med tiden, och även om han medger att han blivit något av en branschentusiast, försökte han hålla ett visst avstånd till detaljerna i sin ledarroll.

Stora förändringar i digitalisering och kundfokus

Bland det mest givande i arbetet nämner Sjöberg utvecklingen av varumärket och ett fördjupat fokus på dialog med resenärerna. Enligt honom har kollektivtrafiken blivit mer kundfokuserad än tidigare. Han lyfter också fram digitaliseringen, där tryckta tidtabeller och telefonsamtal ersatts av appar och realtidsinformation. Mycket återstår, men förändringen har varit omfattande, menar han i intervjun med Nordic Infracenter.

Sjöberg pekar också på några centrala investeringar som milstolpar. Bland dessa finns beslut om nya Krösatåg, ny depå i Nässjö för tågen samt en ny bussdepå i Ljungarum. Han betonar vikten av finansiella resurser och politiskt stöd för att förverkliga sådana projekt.

Han har förståelse för att resenärer kan uppleva långsam utveckling, särskilt när det gäller slitna tåg och kapacitetsbrist. Men påpekar samtidigt att sådana investeringar måste planeras för att hålla i flera decennier.

Utmaningar lokalt och nationellt

Som den största utmaningen i sin roll nämner Sjöberg svårigheten att med begränsade resurser tillgodose ett brett spektrum av behov i hela länet. Förutom den allmänna kollektivtrafiken ansvarar organisationen även för färdtjänst och sjukresor. Han framhåller vikten av dialog och lyhördhet gentemot resenärerna.

På nationell nivå ser han allvarliga utmaningar i att infrastrukturutvecklingen inte hållit jämna steg med det ökade resandet. Kapacitetsbrist, tekniska problem och för få fordon och förare skapar vad han beskriver som växtvärk. Sjöberg menar att persontrafik, godstransport, kommersiell och offentlig trafik konkurrerar om samma utrymme – något han inte ser som hållbart. Enligt honom krävs det politisk vilja och samstämmighet för att lösa detta. Hans bedömning delges i samtalet med Nordic Infracenter.

Oklar framtid – men tågen följer han

De nya Krösatågen ska först testas i Sverige. När fordonen kan tas i trafik beror på när ägaren Transitio bedömer dem vara fullt driftsklara. Sjöberg konstaterar att något datum ännu inte kan ges.

Vad han själv ska göra efter avslutad tjänst är oklart. Just nu fokuserar han på att lämna över till tillförordnad trafikdirektör, ekonomichefen Fredric Fingal, i väntan på att rekryteringen avslutas. Men tågen lär han hålla ögonen på.

– Jag kommer absolut att hålla utkik efter de nya Krösatågen. Och självklart kommer jag att åka med så fort chansen ges, säger han i intervjun med Nordic Infracenter.

Källa: Nordic Infracenter