Truckracing VM kommer till Pajala

Fullastade malmbilar gör upp i den verkliga tungviktsklassen. Foto: Kaunis Iron

Nu anländer VM i lastbilsracing till Pajala med fullastade malmfordon som tävlar i den verkliga tyngdviktsklassen.

– Det blir enormt mäktigt med 90 ton i velodromen som byggs i dagbrottet, säger Nils ”Turbo” Raissinen, Truckracing VM.

Lastbilsracingcirkusen från USA expanderar  nu till nya europeiska platser, och det är nu klart att Pajala och Kaunisvaara kommer att vara värd för en av deltävlingarna. För detta ändamål konstrueras en velodrom i dagbrottet i Kaunisvaara, och som en extra bonus upplåter Kaunis Iron tio av sina malmlastbilar för en unik tyngdtransporttävling.

Nils "Turbo" Raissinen, som är ansvarig för Truckracing VM i Europa, är mycket entusiastisk över dessa planer:

– Det är magiskt i sig att vi ska kunna köra i själva dagbrottet med publik på specialbyggda läktare, att det möjliggörs av att företaget planerar ett större underhållsstopp är ju mer än tacksamt.

– Dessutom att vi kan köra en unik specialklass med deras fullastade 90-tonsekipage skapar en helt unik händelse.

För att kunna köra det loppet med fullastade malmbilar krävs en den modifieringar.

Raissinen:

– Det alla kanske inte förstår är att när du kör i en rund doserad velodrom uppstår en slags ”slungeffekt” som faktiskt ökar hastigheten. Vi räknar med att när bilarna kör cirka 20 varv kan man vara uppe i 270 kilometer i timmen. För att klara det måste vi bland annat ha specialbyggda däck med titanförstärkta kevlardäck då trycket blir exponiellt enormt.

Åsa Allan, vice vd, Kaunis Iron:

– När vi fick frågan kändes det självklart att vi ställer upp. Inte minst för att jag som kanske inte alla vet har en historik som rallyförare. Jag körde till exempel klassiska Paris-Dakar för fem år sedan. Jag blev tyvärr bara 23:a, men ändå. Att få bjuda svenska folket på världens överlägset tyngsta rally känns bara fint.